Page 158 - KDK
P. 158
B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
17) Anayasa Mahkemesi 9/4/2014 tarihli ve 2013/122E.,
2014/74K. sayılı kararı ile 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanu-
nunun 51 inci maddesinde yer alan; “Kurum (TİB), elektronik haberleş-
me sektörüyle ilgili kişisel verilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına
yönelik usul ve esasları belirlemeye yetkilidir. “şeklindeki hükmü Anaya-
sanın 20 nci maddesine aykırı bularak İPTAL kararı vermiş, kararın
gerekçesinde özetle; kişisel veri kavramının, belirli veya kimliği belir-
lenebilir olmak şartıyla, bir kişiye ilişkin bütün bilgileri ifade ettiği, bu
bağlamda adı, soyadı, doğum tarihi ve doğum yeri gibi bireyin sadece
kimliğini ortaya koyan bilgilerin değil; telefon numarası, motorlu taşıt
plakası, sosyal güvenlik numarası, pasaport numarası, özgeçmiş, re-
sim, görüntü ve ses kayıtları, parmak izleri, genetik bilgiler, IP adresi,
e posta adresi, hobiler, tercihler, etkileşimde bulunulan kişiler, grup
üyelikleri, aile bilgileri gibi kişiyi doğrudan veya dolaylı olarak belirle-
nebilir kılan tüm verilerin kişisel veri kapsamında kaldığı, bilişim tek-
nolojilerindeki gelişmeler sonucunda, geleneksel yöntemlerle müm-
kün olmayan çok sayıda verinin toplanabilmesi; daha önce birbirin-
den ilişkisiz şekilde tutulan pek çok verinin merkezi olarak bir araya
getirilebilmesi; verilerin, veri eşleştirme ve veri madenciliği gibi ileri
teknolojik imkânlarla analize tabi tutulmak suretiyle, veriden yeni ve-
riler üretme kapasitesinin artması; verilere erişim ve veri transferinin
kolaylaşması; kişisel verilerin ticari işletmeler için kıymetli bir varlık
niteliği kazanması neticesinde, özel sektör unsurlarınca yaratılan risk-
lerin daha yaygın ve önemli boyutlara ulaşması ve terör ve suç örgütle-
rinin kişisel verileri ele geçirme yönündeki faaliyetlerinin artması gibi
etkenlerin, günümüzde kişisel verilerin en üst seviyede korunmasını
zorunlu kıldığı, Anayasa’nın 20 nci maddesinin üçüncü fıkrasının son
cümlesindeki “Kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanun-
la düzenlenir. “hükmü ile kişisel verilerin korunması hakkının
kamu makamlarının keyfi müdahalelerine karşı koruma altına
alındığı ve yasama yetkisinin devredilemezliği ilkesi gereğin-
ce, Anayasa’nın açıkça kanunla düzenlenmesini öngördüğü ko-
nularda yürütme organına doğrudan ve ilk elden düzenleyici
işlem yapma yetkisi verilemeyeceği hususlarına vurgu yapmıştır.
18) Danıştay 5. Dairesi 10/12/2013 tarihli ve 2013/5342E.,
2013/9525K. sayılı kararında özetle; personelin parmak izi tarama
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 153