Page 158 - KDK
P. 158

B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar

               17)  Anayasa Mahkemesi 9/4/2014 tarihli ve 2013/122E.,
            2014/74K. sayılı kararı ile 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanu-
            nunun 51 inci maddesinde yer alan; “Kurum (TİB), elektronik haberleş-
            me sektörüyle ilgili kişisel verilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına
            yönelik usul ve esasları belirlemeye yetkilidir. “şeklindeki hükmü Anaya-
            sanın 20 nci maddesine aykırı bularak İPTAL kararı vermiş, kararın
            gerekçesinde özetle; kişisel veri kavramının, belirli veya kimliği belir-
            lenebilir olmak şartıyla, bir kişiye ilişkin bütün bilgileri ifade ettiği, bu
            bağlamda adı, soyadı, doğum tarihi ve doğum yeri gibi bireyin sadece
            kimliğini ortaya koyan bilgilerin değil; telefon numarası, motorlu taşıt
            plakası, sosyal güvenlik numarası, pasaport numarası, özgeçmiş, re-
            sim, görüntü ve ses kayıtları, parmak izleri, genetik bilgiler, IP adresi,
            e posta adresi, hobiler, tercihler, etkileşimde bulunulan kişiler, grup
            üyelikleri, aile bilgileri gibi kişiyi doğrudan veya dolaylı olarak belirle-
            nebilir kılan tüm verilerin kişisel veri kapsamında kaldığı, bilişim tek-
            nolojilerindeki  gelişmeler  sonucunda,  geleneksel  yöntemlerle  müm-
            kün olmayan çok sayıda verinin toplanabilmesi; daha önce birbirin-
            den ilişkisiz şekilde tutulan pek çok verinin merkezi olarak bir araya
            getirilebilmesi; verilerin, veri eşleştirme ve veri madenciliği gibi ileri
            teknolojik imkânlarla analize tabi tutulmak suretiyle, veriden yeni ve-
            riler üretme kapasitesinin artması; verilere erişim ve veri transferinin
            kolaylaşması; kişisel verilerin ticari işletmeler için kıymetli bir varlık
            niteliği kazanması neticesinde, özel sektör unsurlarınca yaratılan risk-
            lerin daha yaygın ve önemli boyutlara ulaşması ve terör ve suç örgütle-
            rinin kişisel verileri ele geçirme yönündeki faaliyetlerinin artması gibi
            etkenlerin, günümüzde kişisel verilerin en üst seviyede korunmasını
            zorunlu kıldığı, Anayasa’nın 20 nci maddesinin üçüncü fıkrasının son
            cümlesindeki “Kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanun-
            la düzenlenir. “hükmü ile  kişisel  verilerin  korunması  hakkının
            kamu makamlarının keyfi müdahalelerine karşı koruma altına
            alındığı ve yasama yetkisinin devredilemezliği ilkesi gereğin-
            ce, Anayasa’nın açıkça kanunla düzenlenmesini öngördüğü ko-
            nularda yürütme organına doğrudan ve ilk elden düzenleyici
            işlem yapma yetkisi verilemeyeceği hususlarına vurgu yapmıştır.

               18)  Danıştay  5. Dairesi 10/12/2013  tarihli  ve 2013/5342E.,
            2013/9525K. sayılı kararında özetle; personelin parmak izi tarama




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  153
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163