Page 387 - KDK
P. 387
olan Uşak Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfına müracaat etmesi
gerektiği yönünde bilgi verildiği görülmektedir.
12) Hukuki değerlendirme ve gerekçe bölümü 7,9,10 uncu parag-
raflarında açıklandığı üzere şikayet başvurusunda bulunanın çocukla-
rının ayni ve nakdi yardım programlarından faydalandırılmalarında
öncelik tanınan korunmaya muhtaç çocuk ve kimseler kapsamına gir-
mediği anlaşılmaktadır. Dolayısıyla şikayetçinin üçüz çocuk sahibi ol-
ması nedeniyle kendisine yardımda bulunulması talebinin söz konusu
mevzuat hükümleri doğrultusunda reddedilmesinde hukuka aykırılık
bulunmadığı düşünülmektedir.
Diğer yandan Anayasanın 2 nci maddesinde, Türkiye Cumhuriyeti-
nin nitelikleri arasında sosyal devlet ilkesine yer verildiği; 5 inci mad-
desinde ise, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağla-
ma; kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet
ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sos-
yal engelleri kaldırma ve insanın maddî ve manevî varlığının gelişme-
si için gerekli şartları hazırlamaya çalışmanın devletin temel amaç ve
görevleri arasında sayıldığı dikkate alındığında; konunun sosyal devlet
ilkesi çerçevesinde ele alınması gerekliliği söz konusudur.
“Sosyal Devlet “ilkesi Anayasa Mahkemesi kararlarında, ferdin hu-
zur ve refahını gerçekleştiren ve teminat altına alan, işsizliği önleyici
ve millî gelirin adalete uygun biçimde dağılmasını sağlayıcı tedbirler
alan adaletli bir hukuk düzeni kuran ve bunu devam ettirmeye kendini
yükümlü sayan, hukuka bağlı kararlılık içinde ve gerçekçi bir özgür-
lük rejimini uygulayan devlet, şeklinde tanımlanmış olup; bahsi geçen
ilkenin gerçekleştirilmesi için toplumda yoksul ve muhtaç insanlara
Devletçe yardım edilerek onlara insan onuruna yaraşır asgarî yaşam
düzeyi sağlanması, böylece, sosyal adaletin ve sosyal devlet ilkelerinin
gerçekleşmesine elverişli ortamın yaratılması gerekliliğinden söz edil-
miştir.
Nitekim yukarıda yer alan 633 sayılı Aile ve Sosyal Politikalar Ba-
kanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Karar-
namenin “Görevler “başlıklı 2 nci maddesinin (f) bendinde düzenlenen
adı geçen Bakanlığın görevlerinin “sosyal devlet ilkesi “nin bir yansı-
ması olduğu görülmektedir.
382 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU