Page 116 - KDK
P. 116

25.1.  Ancak Mahkeme, sınır dışı edilme işlemlerinin, AİHS’nin
            8’inci maddesi ile korunan aile ve özel hayatına müdahale teşkil ede-
            bileceğini, bu durumda yapılan müdahalenin AİHS’ye uygun olması
            gerekeceğini, aksi halde bu hakkın ihlali sonucunun doğacağını yinele-
            miştir. Bu çerçevede yapılacak incelemede, müdahalenin orantılı olup
            olmadığının tespiti için Boultif kararı ile getirilen ölçütlere gönderme
            yaparak, bu kriterlerin sınır dışı edilen yabancılar ile ilgili tüm dava-
            larda gözetilmesi gerekeceğini belirtmiş; diğer yandan her ne kadar
            Boultif kriterleri dolaylı olarak bunları içermekte ise de, iki ölçütü daha
            açıkça belirterek bu kriterleri genişletmiştir. Mahkeme’nin vurguladı-
            ğı bu iki ölçüt ise şöyledir:

               a) Çocukların üstün yararı ve refahının korunması, bu bağlamda özel-
            likle, çocukların sınır dışı edilme sonucunda yabancının gönderildiği ülkeye
            yerleşmesi halinde yaşayabilecekleri sıkıntıların ağırlığı,
               b) Sosyal ve kültürel bağlar ile aile bağlarının, hem sınır dışı eden ülke
            hem de sınır dışı sonucunda gidilecek ülke açısından derinliğinin göz önüne
            alınması.
               26. AİHM Büyük Dairesi, 23/06/2008 tarihinde karara bağ-
            ladığı Maslov davasında (Maslov – Avusturya, 1638/03) konuya
            bir kez daha temas etmiştir. Bu bağlamda Mahkeme, Boultif davası ve
            sonrasında Üner davasına ilişkin kararlarda detaylı bir şekilde ortaya
            konulan ölçütlere tekrar yer vermiş; diğer yandan bu ölçütlerden han-
            gisine ne oranda ağırlık verilmesi gerektiğinin, her somut olayın özel-
            liklerine göre belirlenmesi gerekeceğinin altını çizmiştir. Bu noktada
            her Taraf Devletin belirli bir takdir alanı olmakla birlikte, AİHS kapsa-
            mında korunan haklar ile yapılan müdahale arasında adil bir dengenin
            de kurulması gerekecektir.
               27. BM İnsan Hakları Komitesi’nin, Danimarka aleyhinde
            önüne getirilen 2243/2013 numaralı başvuru üzerine verdiği
            24/10/2014 tarihli kararında, başvuruda bulunan Afganistan va-
            tandaşı yabancının, birçok kez ve ciddi suçlardan ceza alması sonu-
            cunda, ülkeye kalıcı olarak girişine izin verilmemek üzere sınır dışı
            edilmesine karar verilmiş; bunun üzerine ilgili gerek kendisinin ge-
            rekse çocuklarının aile hayatına saygı haklarının ihlal edildiğini ileri
            sürmüştür. Komite, çocukların Danimarka vatandaşı olmalarını, Af-
            ganistan ile hiçbir bağlarının bulunmayışını ve yerel olarak kullanılan




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  111
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121