Page 122 - KDK
P. 122

bulunmakla birlikte, kişilerin temel haklarına bir müdahale söz konu-
            su olduğunda yapılan bu müdahalenin orantılı olması da gerekmekte-
            dir. Başka bir ifade ile temas edilen temel hakka en az düzeyde zarar
            verecek, diğer yandan ise ulaşılmak istenen amacı yerine getirebilecek
            nitelikte olan yöntemin tercih edilmesi önemlidir. Bu çerçevede İdare
            tarafından yapılacak değerlendirme neticesinde, ülkeye giriş yasağı-
            nın tamamen kaldırılması ihtimali yanı sıra, yasak süresinin gözden
            geçirilmesi de söz konusu olabilecektir.
               45. Somut olayda, kamu sağlığının korunması amacıyla 1 yıl
            ülkeye giriş yasağı uygulandığı; bunun yanı sıra kamu düzenin ko-
            runması amacına dayanılarak ayrı ayrı “cezaevinden tahliye olan ya-
            bancı “kodu ile 1 yıl, “haklarında adli işlem yapılan yabancı “kodu ile 1
            yıl ve “vize ve ikamet ihlalinden kaynaklanan cezalı ikamet harcını ödeme-
            yen yabancı “kodu ile 5 yıl ülkeye giriş yasağı uygulandığı anlaşılmıştır.
            İdare tarafından, söz konusu yasakların hangi şekilde içtima edilece-
            ğine dair bir açıklama getirilmemiş olup, ilgili mevzuatta da bu yönde
            bir hüküm yer almamaktadır. Bu durumda gerçek içtima kuralları uy-
            gulanarak, her bir ülkeye giriş yasağı bağımsız olarak değerlendirilir ve
            sürelerin toplamı esas alınır ise 5 yılın üzerinde bir ülkeye giriş yasağı
            uygulanmış olacaktır. Zira sırf ikamet ve vize ihlali nedeniyle kişi aley-
            hine 5 yıl süreyle ülkeye giriş yasağı uygulanmış olup, böylece toplam
            yasak süresi 8 yıla ulaşmaktadır. Oysa ki, 6458 sayılı Kanun’un 9’uncu
            maddesinde ülkeye giriş yasağı süresinin en fazla 5 yıl olacağı belirtil-
            miş, bunun tek istisnası olarak kamu düzeni veya kamu güvenliği açı-
            sından ciddi tehdit bulunması hâlinde bu sürenin en fazla on yıl daha
            artırılabilecek olması düzenlenmiştir. Neticede, İdare tarafından bu
            sürenin artırılması yoluna da başvurulmamış olması karşısında, ger-
            çek içtima halinde 5 yıllık azami sürenin aşılması söz konusu olacaktır.

               46. Diğer yandan, kişi hakkında uygulanan “cezaevinden tahliye olan
            yabancı “kodu ile “haklarında adli işlem yapılan yabancı “kodu arasında
            kamu düzeninin korunması amacı açısından bir fark bulunmamakta-
            dır. Dolayısıyla bu sebeplere dayanılarak ayrı ayrı birer yıl ülkeye giriş
            yasağı konulması da ayrıca eleştiriye muhtaçtır. Zira aynı eylemden
            dolayı ayrı ayrı giriş yasağı verilmesi sonucunu doğuran bu durum öl-
            çülülük ilkesine aykırılık teşkil edecektir.







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  117
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127