Page 331 - KDK
P. 331

amir hükmü gereğince yaşlıların korunması olarak yorumlanamaya-
            cağı değerlendirilmektedir. Nitekim, Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan
            Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin genel gerekçesinde de
            mevcut Yönetmeliğin sağlık hizmeti sunumunda günümüz ihtiyacını
            ve anlayışını karşılamakta yeteriz kaldığından bahisle değişikliğe gi-
            dildiği belirtilmiştir.
               22) Anayasanın 10. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen eşitlik il-
            kesi, bu ilkeden yararlananlar açısından bir temel hak yani eşit işlem
            görmeyi ya da ayrım gözetilmemesini isteme hakkını doğurmaktadır.
            Anayasa Mahkemesi 06/07/2000 tarih ve E.2000/21, K. 2000/16 sa-
            yılı kararında, Anayasanın 10. maddesinde belirtilen eşitlik ilkesinin
            hukuksal durumu aynı olanlar için söz konusu olduğu, eşitlik ilkesiyle
            amaçlanan aynı durumda bulunan kişilerin yasalarca aynı işleme bağlı
            tutulmalarını sağlamak olduğu, aynı hukuksal durumlar aynı, ayrı hu-
            kuksal durumlar ayrı kurallara bağlı tutulursa Anayasanın öngörmüş
            olduğu eşitlik ilkesinin çiğnenmemiş olacağı ifade edilmiştir. Şikayet-
            çinin talebi Anayasanın 10. maddesi açısından incelendiğinde; Anaya-
            sada öngörülen eşitliğin herkesin her yönden aynı kurala bağlı olacağı
            anlamına gelmeyeceği, amaçlananın benzer durum ve konumdaki ki-
            şiler arasında eşitliğin sağlanmasının olduğu, kişilerin haklı bir nede-
            ne dayanarak değişik kurallara bağlı tutulmalarının eşitlik kurallarına
            aykırılık oluşturmayacağı, durum ve konumlarındaki özelliklerin kimi
            kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları ve uygulamaları gerekli
            kılabileceği hususları kabul edilmekle birlikte, aynı madde içinde ka-
            dınlar, erkekler, çocuklar, yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin
            dul ve yetimleri ile malul ve gazilerin birlikte anılmasının, bu kesimle-
            rin her biri için eşitliği sağlamak üzere pozitif ayrımcılık yönünde alı-
            nacak önlemlerin diğerleri için de doğrudan geçerli olması sonucunu
            doğurması gerektiği şeklinde yorumlanamayacağı görüş ve kanaatine
            varılmıştır.
               23) Anayasanın 61. maddesinde sosyal güvenlik bakımından özel
            olarak korunması gerekenler başlığı altında yaşlılar ve sakatların ad-
            larının beraber anılması ile 2022 sayılı Kanunda 65 yaşını doldur-
            muş kişiler ile engelli kişilerin adlarının beraber zikredilmesinin,
            engelli ve yaşlıların haklarının eşit olduğu anlamına gelmemektedir.
            Yine toplumda dezavantajlı bulunan yaşlı ve engelli iki farklı grubun,
            “Engellilerin  ve  yaşlıların  ayrımcılığa  uğramadan  insan  haklarından




           326   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336