Page 431 - KDK
P. 431

ayrım olmadıkça eşitlik ilkesine aykırılık teşkil etmemektedir. Anılan
            kararlarda da vurgulandığı üzere durum ve konumlarındaki özellikler,
            kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları ve değişik uygula-
            maları gerekli kılabilmektedir. Anayasa’nın amaçladığı eşitlik, eylemli
            değil hukuksal eşitliktir. Hal böyleyken, somut olayda da Anayasa’nın
            öngördüğü eşitlik ilkesinin ihlali bulunmamaktadır.
               21.  Ayrıca Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme ile Ekonomik,
            Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşmeye taraf dev-
            letlerin, engelli bireylerin gündelik hayatlarını insan onuruna yara-
            şır bir standartta sürdürmelerini güvence altına almaktadır. Engelli
            Haklarına İlişkin Sözleşmesinin 28. maddesi engelli bireylerin muhtaç
            hale gelmelerini önleme ve engelli bireylerin koşullarını iyileştirme yü-
            kümlülüğünü öngörmekte ve engelli bireylerin engelli olmalarıyla bağ-
            lantılı özel ihtiyaçlarını da gözetmektedir. Ancak bu ihtiyaçlardan
            anlaşılması gereken, bireyin engelli olması nedeniyle üstlen-
            mek zorunda kaldığı ve kendisini yoksulluğa sürükleyen ya da
            sürükleyebilecek her türlü mali külfettir. Bu mali külfetler toplu
            ulaşıma erişemeyen tekerlekli sandalye kullanıcısı için taksi masrafları
            olabileceği gibi, bir başkası için bez ve sonda giderleri veya görme en-
            gelli birey için elektronik ortama aktarılmamış kitaplara erişimi sağla-
            yan bir okuyucu olabilmektedir. O nedenle, alınacak tedbirlerin belir-
            lenmesi sürecinde, yeterli yaşam standardına sahip olmak için engelli
            bireyin ihtiyacının aynı olduğu varsayımından hareket edilmemeli,
            her bir bireyin yoksulluk ve yoksunluk mağduru olmaması için gerekli
            bireysel tedbirlerin alınabileceği mekanizmalar da kurulmalıdır. Taraf
            devletlerin yükümlülüklerinin kapsamı da, her bir engelli bire-
            yin ihtiyaçları doğrultusunda değerlendirilmelidir. (Bknz, İdil
            Işıl GÜL, Engellilerin Haklarına ilişkin Birleşmiş Milletler Sözleşmesi
            Sivil Toplum Kuruluşları için Uygulama Rehberi Ankara 2012 s. 67  68)
               22.  Şikâyetçi başvurusunda, her ne kadar EHİS’in 28. maddesi-
            ni gerekçe göstererek harp ve vazife malulleri ile şehitlerin eğitim-
            öğretime devam eden çocuklarına sağlanan yardımdan, engelli bireyle-
            rin çocuklarının da faydalandırılması gerektiğini iddia etmekte ise de;
            6 numaralı paragrafta açıklanan İdarenin cevaplarında da belirtildiği
            üzere, EHİS’in 28. maddesinde; eğitim yardımı ile ilgili olarak
            engelliliğe ilişkin harcamalarda devlet yardımına erişimin sağ-
            lanmasından bahsedilmekte olup, engelli bireyin özel eğitim




           426   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436