Page 433 - KDK
P. 433
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
26. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 6. maddesi “Kurum, in-
celeme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına dayalı adalet anla-
yışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin
kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık,
hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korun-
ması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının
gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korun-
ması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davra-
nışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar “şeklin-
dedir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci madde-
sinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere
Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari
Davranış Yasası “nda da yer verilmiştir. Günümüzde demokratik,
modern ve katılımcı yönetim anlayışında idarelerden sadece hukuka
uygun olarak hareket etmeleri değil aynı zamanda iyi yönetim ilkeleri-
ne de uygun işlem tesis etmeleri beklenmektedir.
27. Bu ilkeler açısından değerlendirme yapıldığında; Sosyal Güven-
lik Kurumu Başkanlığı ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafın-
dan şikayet konusuyla ilgili bilgi ve belge talep yazılarımıza yasal süre
içerisinde cevap verildiği, şikayet konusuyla ilgili evrakların yazı ekin-
de gönderildiği, yeterli, makul ve gerekli cevapların verildiği anlaşılmış
olup bahsi geçen İdareler tarafından gereken özenin gösterildiği
ve övülmesi gereken bir davranış ve yaklaşım sergilendiği gö-
rülmüştür. Ancak Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı tarafından
şikâyet konusu hakkında dilekçe sahibine verilen cevapta gerek Ana-
yasanın 40’ıncı maddesinde açık bir şekilde ifade edilen, Danıştay ve
Anayasa Mahkemesi Kararlarında üzerinde önemle durulan gerekse
iyi yönetişim ilkelerinde vurgulanan kararlara karşı başvuru yol-
larının ve süresinin gösterilmesi ilkesine uyulmadığı anlaşıl-
mıştır. Bu nedenle bundan böyle İdarenin bahse konu ilkelere
uyması beklenmektedir.
428 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU