Page 443 - KDK
P. 443

alacağı tedbirler devletin mali imkânları ile sınırlıdır. Bu anlamda,
            kısıtlı olan mali imkânların azami toplumsal faydanın elde edilmesi
            için kullanılması gerektiği de tabiidir. Azami toplumsal faydanın elde
            edilebilmesi amacıyla engelli vatandaşların gelir durumu itibariyle de-
            ğerlendirilip, mağduriyetlerinin giderilmesi ve topluma intibaklarının
            sağlanması amacıyla eşit gelire sahip olanlar arasında eşit muamele-
            nin yapılması da Anayasamızda öngörülen ve engellilere yönelik pozi-
            tif ayrımcılığı da kapsayan eşitlik ilkesine uygundur.
               22) Sosyal değişmeyle ortaya çıkan yeni ihtiyaç ve sorunların çö-
            zümlenmesi ve önlenmesinde önemli bir unsur olan sosyal hizmetle-
            rin etkili bir rol oynadığı tartışmasızdır. Bu hizmetlerin; aile yaşamını
            güçlendirmeyi, sosyal ve ekonomik yoksunluk içinde bulunan kişileri
            devletin koruyucu şemsiyesi altına almayı, değişen koşullara bu kişi-
            lerin uyumunu sağlamayı amaçladığı göz önünde bulundurulduğunda
            sosyal hizmetlerin çağdaş bir anlayış ve bilimsel uygulamalara paralel
            olarak yerine getirilmesi ve ihtiyaçlara cevap verebilmesi ancak toplum
            kaynaklarından azami derecede yararlanması olanağının sağlanması
            ölçüsünde mümkün olabilecektir. Ülkemizin mevcut mali kaynakları-
            na göre korunmaya, bakıma, yardıma muhtaç aile çocuk, engelli, yaşlı
            ve diğer kişilerin sosyal hizmetlerden yararlanma taleplerinin tümü-
            nün karşılanması mümkün olmayıp, belirli kıstaslar belirlenmek sure-
            tiyle değerlendirilmesini zorunlu kılmaktadır.

               23) Gelir kriteri de bu kıstaslardan biri olup, bu kıstası engelleyici
            bir durum olarak nitelendirmemek gerekir. Bu kriter tamamen dev-
            letin mali imkanlarıyla ilgili bir durumdur. Bu bakımdan 2022 Sayılı
            Yasada geçen “hane içinde kişi başına düşen ortalama aylık gelir tutarı,
            16 yaşından büyükler için belirlenmiş olan asgari ücretin aylık net tu-
            tarının 1/3’ünden fazla olanlar ile aynı tutardan fazla gelir sağlaması
            mümkün olan kimseler muhtaç kabul edilemeyeceği “kriteri dikkate
            alındığında,

               24) 31 Aralık 2014 Tarihli ve 29222 Sayılı Resmi Gazete’de yayım-
            lanan “Asgari Ücret Tespit Komisyonu Kararında “brüt asgari ücret tu-
            tarının (01.01.2015-30.06.2015) ilk altı (6 ay) için 1.201,50 TL; ikinci
            altı ay için 1.273,50 TL 01.07.2015-31.12.2015); buna göre ilk altı ay
            net asgari ücretin 858,96 TL, ikinci altı ay için net 910,43 TL olduğu,






           438   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448