Page 46 - KDK
P. 46

motor silindir hacmi 1600 cc.’ye kadar olan otomobillere, el ve ayak
            fonksiyonlarını tamamen yitirmiş olmaları nedeniyle bizzat malul ve
            sakat kişi tarafından kullanılamayan, kişinin araca binip inmesiyle ta-
            şınmasını kolaylaştırıcı tertibatı bulunan vasıtalardan motor silindir
            hacmi 2500 cc.ye kadar olan ve gümrük tarifesi yönünden belli şart-
            ları haiz minibüslere, malul ve sakat kişinin rahatça taşınabilmesine
            imkan verecek tavan yüksekliğine sahip olan motorlu kara nakil vası-
            talarına muafiyet tanınmasına ilişkin karar söz konusudur. Bu karar
            hükümleri Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülmektedir.
               16) Şikayetçi Kurumumuza yapmış olduğu şikayet başvurusunda-
            kine benzer taleplerle TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu-
            na yapmış olduğu başvuru ile ilgili olarak Komisyon 2013 yılı Engelli
            Hakları İnceleme Raporunun 94 95 inci sayfalarında şu değerlendir-
            meye yer vermiştir.
               “Başvuru Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na iletilerek konuyla ilgi-
            li bir değerlendirme talep edilmiştir. Komisyona iletilen yazıda ise
            2009/15481 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki “4458 Sayılı Gümrük
            Kanunu’nun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Karar”ın ilgili
            maddeleri tekrarlanmıştır. Konunun anılan gerekçeler doğrultusunda
            incelenerek bir mevzuat değişikliğine gidilmesinin ve böylece tanınan
            muafiyetin tüm engellileri kapsamasının yerinde olacağı değerlendi-
            rilmektedir.”

               İlgili raporun 103 ncü sayfasında ise şu değerlendirmede bulunul-
            maktadır;

               “Anılan muafiyetler, esasen engelli bireylerin ulaşımlarında ya-
            şadıkları zorlukların bir nebze olsun önlenmesi, bu kişiler için toplu
            taşıma yerine özel araç kullanımının özendirilmesi ve böylece engelli
            bireylerin rahat yolculuk yapmalarının sağlanması amacını taşımakta-
            dır. Ancak bu iki örnekte görüldüğü gibi, bu amaç bazı engelli bireyler
            açısından gerçekleştirilirken diğerleri için söz konusu olmamaktadır.
            Anılan ayrımcı uygulamanın ortadan kaldırılması için ilgili mevzuat-
            ta tüm engelli vatandaşların söz konusu haklardan yararlanmalarını
            sağlayacak ve farklı yorumları önleyecek şekilde değişiklik yapılması
            uygun olacaktır.”
               17) TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu 2013 yılı Engel-
            li Hakları İnceleme Raporunda yapılan değerlendirmelerde, engelli



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  41
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51