Page 47 - KDK
P. 47
bireylerin rahat yolculuk yapma haklarının olduğu ve tüm engelli bi-
reylerin söz konusu haktan yararlanmasını sağlayacak mevzuat deği-
şikliğinin yapılması gerektiği vurgulanmaktadır. Bu ayrımcı uygulama-
nın ortadan kaldırılması için ilgili mevzuatta tüm engelli vatandaşla-
rın söz konusu haktan yararlandırılmalarını sağlayacak değişikliklerin
yapılmasının uygun olacağı belirtilmektedir.
18) BM Engelli Hakları Sözleşmesi’nde tanınan hakların uygulan-
ması için gerekli tüm yasal, idari ve diğer tedbirleri almayı; özellikle
yürürlükte mevcut, engelliler aleyhinde ayrımcılık teşkil eden yasalar,
düzenlemeler, gelenekler ve uygulamaları değiştirmek veya ortadan
kaldırmak için gerekli olan, yasama faaliyetleri dahil uygun tüm ted-
birleri almayı, engellilerin özel ihtiyaçlarını karşılamak üzere evrensel
olarak tasarlanmış ve mümkün olduğunca az değişikliği ve düşük mali-
yeti gerektiren ürünler, hizmetler, ekipman ve tesislerin araştırılması,
geliştirilmesi, temini ve kullanılabilirliğini sağlamayı veya destekleme-
yi, maliyeti karşılanabilir teknolojilere öncelik vererek bilgi ve iletişim
teknolojileri, hareket kolaylaştırıcı araçlar, yardımcı teknolojiler gibi
engellilere yönelik yeni teknolojilerin araştırılması, geliştirilmesi, te-
mini ve kullanılabilirliğini sağlamayı veya desteklemeyi taahhüt eden
Türkiye Cumhuriyeti Devleti, engellilerin bağımsız yaşayabilmelerini
ve yaşamın tüm alanlarına etkin katılımını sağlamak ve engellilerin di-
ğer bireylerle eşit koşullarda fiziki çevreye, ulaşıma erişimini sağlamak
için uygun tedbirleri almak ve yine engellilerin olanaklar çerçevesinde
azami ölçüde bağımsız hareket edebilmesini sağlamak için etkin bir
şekilde gerekli tüm tedbirleri almak, mesela engellilerin istedikleri şe-
kil ve zamanda ve karşılanabilir bir maliyetle hareket edebilmelerinin
kolaylaştırılması, engellilerin hareketi kolaylaştırıcı kaliteli araç ve ge-
rece, yardımcı teknolojilere, yardım sunan insanlara ve araçlara karşı-
lanabilir bir maliyetle erişiminin kolaylaştırılması gibi tedbirleri almak
yükümlülüğü altındadır. Bu yükümlülükler doğrultusunda belirli en-
gellilik durumuna göre eşit haklara sahip olunmaması engelli bireyler
arasında erişilebilirliğin bazıları için sınırlandırılması anlamına geldi-
ğinden binek otomobil sınıfı ile sınırlı olan düzenlemenin hafif ticari
sınıfını kapsayacak şekilde genişletilmesi yönünde mevzuat değişikliği
yapılması talebi hukuka ve hakkaniyete uygun bulunmuştur.
19) Şikayetçinin engelli bireylere yönelik özel tertibatlı araçların it-
halinde yaş haddinin 8 -10 yaş sınırına çekilmesi talebine ilişkin olarak,
42 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU