Page 56 - KDK
P. 56
özgürlüklerini tam ve diğer bireylerle eşit şekilde kullanmasını veya
bunlardan yararlanmasını sağlamak üzere belirli bir durumda ihtiyaç
duyulan, ölçüsüz veya aşırı bir yük getirmeyen, gerekli ve uygun deği-
şiklik ve düzenlemeleri ifade eder….”
“Genel Yükümlülükler “başlıklı 4 üncü maddesinde; “1. Taraf
Devletler engelliliğe dayalı herhangi bir ayrımcılığa izin vermeksizin
tüm engellilerin insan hak ve temel özgürlüklerinin eksiksiz olarak ya-
şama geçirilmesini sağlamak ve engellilerin hak ve özgürlüklerini güç-
lendirmekle yükümlüdür. Bu amaç doğrultusunda Taraf Devletler; (a)
Bu Sözleşme’de tanınan hakların uygulanması için gerekli tüm yasal,
idari ve diğer tedbirleri almayı …
“Eğitim başlıklı 24 üncü maddesinde; “Taraf Devletler engel-
lilerin eğitim hakkını tanır. Taraf Devletler, bu hakkın fırsat eşitliği
temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın sağlanması için eğitim siste-
minin bütünleştirici bir şekilde her seviyede engellileri içine almasını
ve ömür boyu öğrenim imkânı sağlar. Bunun için aşağıdaki hedefler
gözetilmelidir: … (c) Bireylerin ihtiyaçlarına göre makul düzenlemeler
yapılmalıdır,
Çalışma ve İstihdam başlıklı 27 nci maddesinde; “Engellilerin
diğerleriyle eşit bir şekilde genel teknik ve mesleki rehberlik program-
larına, yerleştirme hizmetlerine, meslek içi sürekli eğitime etkili erişi-
mini sağlar “Hükümleri yer almaktadır.
9) 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunun “amaç” başlıklı
1 inci maddesinde; Engellilerin temel hak ve özgürlüklerden fayda-
lanmasını teşvik ve temin ederek ve doğuştan sahip oldukları onura
saygıyı güçlendirerek toplumsal hayata diğer bireylerle eşit koşullarda
tam ve etkin katılımlarının sağlanması ve engelliliği önleyici tedbir-
lerin alınması için gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlamaktır.”,
“Ayrımcılık “başlıklı 4/A maddesinde; “Eşitliği sağlamak ve ayrım-
cılığı ortadan kaldırmak üzere engellilere yönelik makul düzenleme-
lerin yapılması için gerekli tedbirleri alır; Engellilerin hak ve özgür-
lüklerden tam ve eşit olarak yararlanmasını sağlamaya yönelik alına-
cak özel tedbirler ayrımcılık olarak değerlendirilemez. “”Eğitim ve
Öğretim “başlıklı 15. maddesinde; “Hiçbir gerekçeyle engellilerin
eğitim alması engellenemez. Engelliler, özel durumları ve farklılıkla-
rı dikkate alınarak, yaşadıkları çevrede bütünleştirilmiş ortamlarda,
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 51