Page 95 - KDK
P. 95

24. Aile 21/12/2015 tarihinde idareye evlat edinme başvurusun-
            da  bulunarak  ilgili  mevzuat gereğince  çocuğun kendilerine evlatlık
            verilmesi gerektiğini savunmuştur. (Bknz: 13.3. prgrf) Koruyucu aile
            baktığı çocuğu evlat edinmek istemesi durumunda takdir yetkisi ida-
            reye bırakılmıştır. İdare bu noktada belirli kriterlere bakmaktadır. İlk
            başta kendini ifade edebilecek yeterlikte olan, kendi fikri ve kanaatini
            söyleyen çocukların görüşü uygulamaya yön verebilmektedir. Somut
            olayda söz konusu çocuğun yaşının küçük olması nedeniyle bu yola
            başvurulamamıştır. Diğer taraftan, evlat edinme hizmetinde çocu-
            ğun ihtiyaçlarının idare tarafından karşılanması söz konusu olmadı-
            ğından ailenin gelir düzeyi incelenmektedir. İdare, ailenin Koruyucu
            Aile Başvuru Formunun gelir kısmı incelendiğinde, gelirinin çocuğun
            ihtiyaçlarını karşılamayacak düzeyde olduğunu bildirmiş olup, (Bknz:
            5.4. prgrf) başvuran da ekonomik durumu yönünden evlat edinmeye
            yönelik imkanının olduğunu öne sürmediği gibi, idarenin de gelir dü-
            zeyinin değerlendirilmesi noktasında keyfi davrandığı, kayırma yaptı-
            ğı konusunda herhangi bir bilgi ve belgeye ulaşılamamıştır. Ayrıca ko-
            ruyucu aile hizmet modelinin evlat edinme hizmetine basamak olarak
            kullanılmasının, kapsamlı bir inceleme süreci sonunda evlat edinme
            sırasına alınmaya hak kazanan ve sırada bekleyen ailelerin mağduri-
            yetler ile evlat edinilecek çocukların yararının çok iyi değerlendirilme-
            si gerekmektedir.
               25. Diğer yönden idarenin, koruyucu aile statüsü devam eden ai-
            lenin koruyucu aile hizmetini sonlandırırken yönetmelikteki koşulla-
            rın oluştuğuna dair mevzuatta belirtilen hususları belgelendiremedi-
            ği, koruyucu aile statüsü devam eden ailenin evlat edinme talebinin
            reddedilmesinin koruyucu aile hizmeti vermesine engel bir durum
            oluşturmadığı,  bu nedenle şikayetçinin koruyucu aile hizmeti
            vermek istemesine yönelik talebi halinde her ne kadar idare-
            ye mevzuatta bu hususta takdir yetkisi verilmişse de idarenin
            bu yetkisinin sınırsız olmadığı bu yetkiyi kullanırken idarenin
            yukarıdaki yargı kararlarında da belirtildiği gibi kamu yararı
            ile bireysel yarar arasındaki denge ve orantılılığa uygun hare-
            ket ederek, yeniden değerlendirmesi gerekmektedir. Diğer bir
            anlatımla idare son derece titiz ve çocuğun yüksek menfaatini
            düşünerek, bu çocuğu iki ay gibi kısa bir süre sonra makul ve
            mantıklı gerekçe ortaya koymadan koruyucu ailenin yanından




            90   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100