Page 95 - KDK
P. 95
24. Aile 21/12/2015 tarihinde idareye evlat edinme başvurusun-
da bulunarak ilgili mevzuat gereğince çocuğun kendilerine evlatlık
verilmesi gerektiğini savunmuştur. (Bknz: 13.3. prgrf) Koruyucu aile
baktığı çocuğu evlat edinmek istemesi durumunda takdir yetkisi ida-
reye bırakılmıştır. İdare bu noktada belirli kriterlere bakmaktadır. İlk
başta kendini ifade edebilecek yeterlikte olan, kendi fikri ve kanaatini
söyleyen çocukların görüşü uygulamaya yön verebilmektedir. Somut
olayda söz konusu çocuğun yaşının küçük olması nedeniyle bu yola
başvurulamamıştır. Diğer taraftan, evlat edinme hizmetinde çocu-
ğun ihtiyaçlarının idare tarafından karşılanması söz konusu olmadı-
ğından ailenin gelir düzeyi incelenmektedir. İdare, ailenin Koruyucu
Aile Başvuru Formunun gelir kısmı incelendiğinde, gelirinin çocuğun
ihtiyaçlarını karşılamayacak düzeyde olduğunu bildirmiş olup, (Bknz:
5.4. prgrf) başvuran da ekonomik durumu yönünden evlat edinmeye
yönelik imkanının olduğunu öne sürmediği gibi, idarenin de gelir dü-
zeyinin değerlendirilmesi noktasında keyfi davrandığı, kayırma yaptı-
ğı konusunda herhangi bir bilgi ve belgeye ulaşılamamıştır. Ayrıca ko-
ruyucu aile hizmet modelinin evlat edinme hizmetine basamak olarak
kullanılmasının, kapsamlı bir inceleme süreci sonunda evlat edinme
sırasına alınmaya hak kazanan ve sırada bekleyen ailelerin mağduri-
yetler ile evlat edinilecek çocukların yararının çok iyi değerlendirilme-
si gerekmektedir.
25. Diğer yönden idarenin, koruyucu aile statüsü devam eden ai-
lenin koruyucu aile hizmetini sonlandırırken yönetmelikteki koşulla-
rın oluştuğuna dair mevzuatta belirtilen hususları belgelendiremedi-
ği, koruyucu aile statüsü devam eden ailenin evlat edinme talebinin
reddedilmesinin koruyucu aile hizmeti vermesine engel bir durum
oluşturmadığı, bu nedenle şikayetçinin koruyucu aile hizmeti
vermek istemesine yönelik talebi halinde her ne kadar idare-
ye mevzuatta bu hususta takdir yetkisi verilmişse de idarenin
bu yetkisinin sınırsız olmadığı bu yetkiyi kullanırken idarenin
yukarıdaki yargı kararlarında da belirtildiği gibi kamu yararı
ile bireysel yarar arasındaki denge ve orantılılığa uygun hare-
ket ederek, yeniden değerlendirmesi gerekmektedir. Diğer bir
anlatımla idare son derece titiz ve çocuğun yüksek menfaatini
düşünerek, bu çocuğu iki ay gibi kısa bir süre sonra makul ve
mantıklı gerekçe ortaya koymadan koruyucu ailenin yanından
90 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU