Page 161 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 161

tarihi itibariyle toplam borcunun 7.644,19 TL (2.490,58 TL prim asıl
              borcu iken 5.153,61 TL gecikme zammı) olduğu tebliğ edilmiştir.
                 48. Oysa idarenin bahsettiği 619 sayılı KHK, şahsın idareye baş-
              vurduğu (15/03/2001), idarenin de şahsa tescil basamağını bildirdiği
              (17/05/2001 ve 06/08/2001) yazışmaların yapıldığı süreçte de yürür-
              lüktedir.

                 49. Yukarıda belirtilen Yargıtay Kararlarında belirtilen “prim aslı-
              nın kendisine tebliğ edildiği tarih sonrası için hesaplanacak gecikme
              zammı yerine, primin ödenmesi gereken tarihlerden itibaren hesapla-
              nan gecikme zammından sorumlu olacağı esas alınarak karar verilme-
              si hukuka aykırıdır.” Hükmü de dikkate alınarak konu değerlendirildi-
              ğinde, farklı sosyal güvenlik kurumlarına tabi işlerde çalıştıktan sonra
              Bağ-Kur kapsamına giren  ...’ın, 2001 yılında tescil basamağının, diğer
              sosyal güvenlik kurumları kapsamında geçen süreleri dikkate alınarak
              intibakının yapılması ve daha üst basamak  primi  tahakkuk  ettiril-
              mesi gerekirken, intibak işleminin bu süreçte gerçekleştirilmemesi ve
              şahsın emekliliği  aşamasında fark edilmesi, bu zamana kadar düşük
              basamaktan prim ödendiği için de eksik prim ödemesi nedeniyle söz
              konusu gecikme zammı ile karşı karşıya bırakılması işleminin hukuka
              aykırı olduğu  kanaatine varılmıştır.
                 B. Hakkaniyete Uygunluk Denetimi Yönünden

                 50. 04.2013.461 şikâyet numaralı dosya kapsamında yapılan ince-
              leme ve araştırmalar sonucu, farklı sosyal güvenlik kurumlarına tabi
              işlerde çalıştıktan  sonra Bağ-Kur  kapsamına giren  ...’ın, 2001 yılında
              tescil basamağı belirlenirken, diğer sosyal güvenlik kurumları kapsa-
              mında geçen süreleri dikkate alınarak intibakının  yapılması  ve  daha
              üst basamak primi tahakkuk ettirilmesi  gerekirken,  intibak  işleminin
              bu  süreçte  gerçekleşmediği ve şahsın emekliliği aşamasında fark edil-
              diği, bu zamana  kadar  düşük  basamaktan  prim ödendiği için de eksik
              prim ödemesi nedeniyle söz konusu borç ile karşı karşıya kalındığı, bu
              borcun  ödenmemesi  durumunda  da emeklilik  işlemlerinin  tamam-
              lanamadığı anlaşılmaktadır.

                 51. Şikâyetçi  ...’ın şikâyet başvurusunda belirttiği hususlar, kara-
              rımızın “Hukuki Değerlendirme” bölümünde değinilen dönemin mev-
              zuat hükümleri ve örnek yargı kararları çerçevesinde değerlendirildi-
              ğinde, 04/10/2000 tarihinden önce toplam 12 yıl 10 ay 13 gün SSK+



            160   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166