Page 162 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 162

Emekli Sandığı hizmeti bulunduğu, idarenin yazdığı 06/08/2001 ta-
            rihli yazı ile sabit olan şikâyetçinin, tescil basamağının  ilk başvuru-
            sunda 1113 11  olarak belirlenmesi gerekirken, 12 nci basamaktan tes-
            cilinin yapıldığı ve kişinin emekliliğe başvurduğu sırada bu durumun
            fark edilmesi nedeniyle kişiye borç çıkartıldığı görülmektedir.
               52. Bu nedenle söz konusu SSK ve Emekli Sandığı hizmetleri ne-
            deniyle şikâyetçinin tescil basamağının “13” olarak belirlenmesi ve bu
            belirlemeye dayalı olarak fark prim borcu tahakkuk ettirilmesine iliş-
            kin Kurum işleminin yerinde olduğu, buna karşılık anılan işlemlerde
            kusuru, hatası ya da yanıltıcı beyanı olmadığı görülen şikâyetçinin, ba-
            samak farkından doğan prim alacağının gecikme zammından sorumlu
            tutulmasının hakkaniyete uygun olmadığı ve

               yukarıda bahsi geçen Yargıtay kararlarında vurgulanan ve Medeni
            Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen “objektif iyi niyet”   ve “dürüstlük”
            kuralları  ile bağdaşmadığı  kanaatine varılmıştır.

                C. İyi Yönetim İlkelerine Uygunluk Yönünden
               53. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul  Ve  Esaslar  Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde “ Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
            renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
            ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
            tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
            tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
            hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
            olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
            sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uy-
            gun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını göze-
            tir ve iyi yönetim ilkelerine uyar. “hükmü yer almaktadır.

               54. Bu kapsamda şikâyet dosyası değerlendirildiğinde, farklı sosyal
            güvenlik kurumlarına tabi işlerde çalıştıktan sonra Bağ-Kur kapsamı-
            na giren  ...’ın, 2001 yılında tescil basamağının, diğer sosyal güvenlik
            kurumları kapsamında geçen süreleri dikkate alınarak intibakının ya-
            pılması ve daha üst basamak primi tahakkuk ettirilmesi  gerekirken,
            intibak işleminin bu süreçte gerçekleştirilmemesi ve şahsın  emekliliği
            aşamasında  fark  edilmesi, bu zamana kadar düşük basamaktan prim



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  161
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167