Page 270 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 270

söz konusu maddenin “geçici madde” olduğuna dikkat çekerek, kanun
            yapma tekniğinde geçici maddenin ne anlama geldiğinin üzerinde du-
            rulmasında fayda görülmektedir.
               15. Mevzuatımızda madde yazım tekniği ve türleri konusunda ay-
            rıntılı  düzenlemeler,  10/10/1984  tarihli  ve 3056  sayılı  Başbakanlık
            Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
            Kabulü Hakkında Kanuna dayanılarak 17/2/2006 tarihli ve 26083   sa-
            yılı   Resmi   Gazete’de   yayımlanan    Mevzuat   Hazırlama   Usul   ve
            Esasları  Hakkındaki  Yönetmelikte  yer  almaktadır.
               16. Anılan Yönetmeliğin 13 ve 16 ncı maddelerinde; bir kanunun
            sırasıyla maddeler, fıkralar. bentler ve alt bentlerden oluşacağı; yeni
            mevzuat metni ile getirilen düzenleme uygulanmaya başlayıncaya
            veya  yürürlüğe  girinceye  kadar  geçecek  süre  içinde yapılacak işlem
            ve düzenlemeler ya da uyulacak ilke ve kurallar ile daha önceki düzen-
            lemelerden doğan hakların korunmasına ilişkin hususların ve benzeri
            geçiş hükümlerinin  geçici  maddelerle  düzenleneceği  ifade edilmiştir.
               17. Anayasa Mahkemesinin 15/6/2000 tarihli, 2000/37 Esas ve
            2000/14 Karar sayılı kararının gerekçesinde de geçici maddenin huku-
            ki niteliğine değinilmiş ve şu ifadelere yer verilmiştir:
               “Geçici maddeler, genellikle geçiş dönemlerine ilişkin işlemlerin uy-
            gulama  yöntemini ve kapsamını gösteren ayrık hükümleri içerirler.
            Hukukta genel kural olarak,
               yasalar, yayımlanmalarından sonraki olaylara ve durumlara uygula-
            nırlar.Bu  ilkenin en çarpıcı  ayrıklığı, yasalardaki geçici  kurallardır.Bu
            nedenle  yasaların  geçici

               maddeleri ile esas maddeleri arasında farklılık varsa, özel niteliği
            nedeniyle, geçici maddeler esas maddeden önce uygulanırlar. Çünkü
            yasa koyucu, kuralın ayrılığında kamu yararı görmüştür. Özel düzenle-
            menin genel düzenlemeden önce geleceği hukukun genel bir ilkesidir.
            Bir yasada, öncelik alan geçici maddeler, uygulanıp sonuçları tümüyle
            alındıktan sonra işlevlerini yitirirler. Tersine durumda, yasalardaki ge-
            çici maddeler, yasanın bir ayrıklık olarak kapsadıkları konularla birlik-
            te geçerliliklerini sürdürürler. “
               18. Gerek yukarıda yer verilen Yönetmelik hükümlerinden, gerek-
            se Anayasa Mahkemesi kararı gerekçesinden, kanunların yürürlüğe



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  269
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275