Page 432 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 432

37.  4447 sayılı Kanun’un 7’nci maddesi ile 506 sayılı Kanun’un
            “Yaşlılık Aylığının Hesaplanması” başlıklı 61’inci maddesinde yapılan
            değişiklikle yaşlılık aylığının hesaplanmasında katsayı ve gösterge sis-
            temi kaldırılarak ortalama yıllık kazanç ve aylık bağlama oranına daya-
            nan bir sistem getirilmiştir.
               38.  4447  sayılı  Kanunun  7’nci maddesi ile  506  sayılı  Kanunun
            61’inci maddesinde yapılan değişiklikle şikayetçinin tüm sigortalılık
            yaşamında (Sosyal Sigortalar Kurumu’na bildirilen) prime esas kazan-
            cı, her takvim yılı itibariyle DİE tarafından açıklanan tüketici fiyatları
            indeksindeki artış oranı ve gayrisafi yurt içi hasıla sabit fiyatlarla ge-
            lişme hızı kadar ayrı ayrı arttırılarak emekli olunan güne kadar güncel-
            leştirilmiş, böylece bulunan yıllık kazançlar toplamı prim ödeme gün
            sayısına bölünerek, güncelleştirilmiş günlük kazanç, 360 ile çarpılmak
            suretiyle ortalama yıllık kazancı hesaplanmıştır.
               39. Belirtilen şekilde bulunan yaşlılık aylığı, 506 sayılı Kanunun
            61’inci maddenin son fıkrasına göre, aylığın bağlandığı yılın Ocak ayı
            ile aylığın başlangıç tarihi arasında geçen her ay için, DİE tarafından
            açıklanan en son temel yıllı kentsel yerler tüketici fiyatları indeksinde-
            ki aylık artış oranı kadar artırılmıştır.

               40. Kentsel yerler tüketici fiyat indeksi artış oranının uygulanma-
            sı, enflasyon karşısındaki değer kaybını önlemekte, gayrisafi yurt içi
            hasıla sabit fiyatlarla gelişme hızının uygulanması ise büyüyen ekono-
            miden verilen payı göstermekte böylece aylığın enflasyon karşısındaki
            kıymetinin korunması ve bir artı değer kazanması amaçlanmaktadır.

               41. 4447 sayının 7’nci maddesi ile getirilen sistemden önce son 5
            veya 10 yılın ortalamasının alınması, primlerin ilk yıllarda düşük son
            yıllarda da yüksek tutulması sonucunu doğurduğundan gerçek ücret-
            ler üzerinden prim yatırılmaması olanağı yaratılmakta idi. Yeni düzen-
            lemenin ise, çalışma hayatının her döneminde ücretlerin doğru olarak
            beyan edilmesini sağlama amacına yönelik olduğu Anayasa Mahkeme-
            si Başkanlığının Esas:1999/42, Karar.:2001/41 sayılı ve 23.02.2001
            tarihli kararında da ifade edilmiş, ayrıca tüm hizmet yıllarındaki ka-
            zanç ortalamasının esas alınması, sosyal sigortacılığın teknik gerekle-
            rine de aykırı bulunmamıştır.
               42.  Şikayetçi başvurusunda 2000 yılından önceki primlerin
            güncellenmesini talep etmekte ise de,  O1.01.2000 tarihinden sonraki



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  431
   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437