Page 705 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 705
Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının ve 17
inci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasağının ihlal edildiği-
ne dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı gibi şikâyete konu
olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile
İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güvence altına alınmış
olan haklara da aykırı bir durum tespit edilememiştir.
E. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
24) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri de
beklenmektedir.
25) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel veri-
lerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde
de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer ilkelere Avrupa
Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış
Yasası” nda da yer verilmiştir.
26) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
ticesinde; şikâyet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen
bilgi ve belgelerin ilgili idareler tarafından süresi içerisinde ve gerek-
çeli olarak cevaplandırıldığı, şikâyetçinin konuyla ilgili idareye yaptığı
başvurulara verilen yanıtlar incelendiğinde ise; idarenin “kanunilik”,
“kararların gerekçeli olması”, “kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi”
ve “makul sürede karar verme” gibi iyi yönetim ilkelerine uygun ha-
reket ettiği, ayrıca şikayetçi tarafından yapılan her iki başvuruyu da
704 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU