Page 120 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 120
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
II. Türkiye Büyük Millet Meclisinin görev ve yetkileri MADDE 5- 2709 sayılı Kanunun 87 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
A. Genel olarak
“MADDE 87- Türkiye Büyük Millet Meclisinin görev ve yet-
MADDE 87. – (Değişik: 3.10.2001-4709/28 md., 7.5.2004- kileri, kanun koymak, değiştirmek ve kaldırmak; bütçe ve
5170/6 md.)Türkiye Büyük Millet Meclisinin görev ve yet- kesinhesap kanun tekliflerini görüşmek ve kabul etmek;
kileri, kanun koymak, değiştirmek ve kaldırmak; Bakanlar para basılmasına ve savaş ilânına karar vermek; milletlerarası
Kurulunu ve bakanları denetlemek; Bakanlar Kuruluna belli andlaşmaların onaylanmasını uygun bulmak, Türkiye Büyük
konularda kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi ver- Millet Meclisi üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun kararı
mek; bütçe ve kesinhesap kanun tasarılarını görüşmek ve ile genel ve özel af ilânına karar vermek ve Anayasanın diğer
kabul etmek; para basılmasına ve savaş ilânına karar vermek; maddelerinde öngörülen yetkileri kullanmak ve görevleri yeri-
milletlerarası andlaşmaların onaylanmasını uygun bulmak, ne getirmektir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının beşte üç ço-
ğunluğunun kararı ile genel ve özel af ilânına karar vermek
ve Anayasanın diğer maddelerinde öngörülen yetkileri kullan-
mak ve görevleri yerine getirmektir.
IV. Türkiye Büyük Millet Meclisinin bilgi edinme ve MADDE 6- 2709 sayılı Kanunun 98 inci maddesi aşağıdaki
denetim yolları şekilde değiştirilmiş ve kenar başlığı metinden çıkarılmıştır.
A. Genel olarak “MADDE 98- Türkiye Büyük Millet Meclisi; Meclis araştır-
ması, genel görüşme, Meclis soruşturması ve yazılı soru yol-
MADDE 98. – Türkiye Büyük Millet Meclisi soru, Meclis larıyla bilgi edinme ve denetleme yetkisini kullanır.
araştırması, genel görüşme, gensoru ve Meclis soruşturması
yollarıyla denetleme yetkisini kullanır. Meclis araştırması, belli bir konuda bilgi edinmek için yapı-
lan incelemeden ibarettir.
Soru, Bakanlar Kurulu adına, sözlü veya yazılı olarak cevap-
landırılmak üzere Başbakan veya bakanlardan bilgi istemek- Genel görüşme, toplumu ve Devlet faaliyetlerini ilgilendiren
ten ibarettir. belli bir konunun Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuru-
lunda görüşülmesidir.
Meclis araştırması, belli bir konuda bilgi edinilmek için yapı-
lan incelemeden ibarettir. Meclis soruşturması, Cumhurbaşkanı yardımcıları ve ba-
kanlar hakkında 106 ncı maddenin beşinci, altıncı ve yedinci
Genel görüşme, toplumu ve Devlet faaliyetlerini ilgilendiren fıkraları uyarınca yapılan soruşturmadan ibarettir.
belli bir konunun, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuru-
lunda görüşülmesidir. Yazılı soru, yazılı olarak en geç onbeş gün içinde cevaplan-
mak üzere milletvekillerinin, Cumhurbaşkanı yardımcıları
Soru, Meclis araştırması ve genel görüşme ile ilgili önergelerin ve bakanlara yazılı olarak soru sormalarından ibarettir.
verilme şekli, içeriği ve kapsamı ile cevaplandırılma, görüşme ve
araştırma yöntemleri Meclis İçtüzüğü ile düzenlenir. Meclis araştırması, genel görüşme ve yazılı soru önergele-
rinin verilme şekli, içeriği ve kapsamı ile araştırma usulleri
Meclis İçtüzüğü ile düzenlenir.”
I. Cumhurbaşkanı MADDE 7- 2709 sayılı Kanunun 101 inci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
A. Nitelikleri ve tarafsızlığı
“A. Adaylık ve seçimi
MADDE 101 –(Değişik: 31.5.2007-5678/4md )
MADDE 101- Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş, yükse-
Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim köğrenim yapmış, milletvekili seçilme yeterliliğine sahip Türk
yapmış Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri veya bu nitelik- vatandaşları arasından, doğrudan halk tarafından seçilir.
lere ve milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları
arasından, halk tarafından seçilir. Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla
iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir.
Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla
iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir.
118 2017 ÇALIŞTAY RAPORU