Page 122 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 122
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
Kanunları tekrar görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Kanunların, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün
Meclisine geri göndermek, tümünün veya belirli hükümlerinin Anayasaya şekil veya esas
bakımından aykırı oldukları gerekçesiyle Anayasa Mahkeme-
Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunları gerekli gördüğü sinde iptal davası açar.
takdirde halkoyuna sunmak,
Cumhurbaşkanı yardımcıları ile bakanları atar ve görevle-
Kanunların, kanun hükmündeki kararnamelerin, Türki- rine son verir.
ye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün, tümünün veya belirli
hükümlerinin Anayasaya şekil veya esas bakımından aykırı Üst kademe kamu yöneticilerini atar, görevlerine
oldukları gerekçesi ile Anayasa Mahkemesinde iptal davası son verir ve bunların atanmalarına ilişkin usul ve esasları
açmak, Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenler.
Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin yenilenmesine Yabancı devletlere Türkiye Cumhuriyetinin temsilcilerini
karar vermek, gönderir, Türkiye Cumhuriyetine gönderilecek yabancı devlet
temsilcilerini kabul eder.
b) Yürütme alanına ilişkin olanlar :
Milletlerarası andlaşmaları onaylar ve yayımlar.
Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek,
Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunları gerekli gördüğü
Başbakanın teklifi üzerine bakanları atamak ve görevleri- takdirde halkoyuna sunar.
ne son vermek,
Milli güvenlik politikalarını belirler ve gerekli tedbirleri
Gerekli gördüğü hallerde Bakanlar Kuruluna başkanlık alır.
etmek veya Bakanlar Kurulunu başkanlığı altında toplantıya
çağırmak, Türkiye Büyük Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetle-
rinin Başkomutanlığını temsil eder.
Yabancı devletlere Türk Devletinin temsilcilerini gön-
dermek, Türkiye Cumhuriyetine gönderilecek yabancı devlet Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına karar verir.
temsilcilerini kabul etmek,
Sürekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebiyle kişilerin ce-
Milletlerarası andlaşmaları onaylamak ve yayımlamak, zalarını hafifletir veya kaldırır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetle- Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine ilişkin konularda
rinin Başkomutanlığını temsil etmek, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Anayasanın ikinci
kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar,
Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına karar vermek, kişi hakları ve ödevleriyle dördüncü bölümde yer alan siyasi
haklar ve ödevler Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenle-
Genelkurmay Başkanını atamak, nemez. Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngö-
rülen konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz.
Millî Güvenlik Kurulunu toplantıya çağırmak, Kanunda açıkça düzenlenen konularda Cumhurbaşkanlığı ka-
rarnamesi çıkarılamaz. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile ka-
Millî Güvenlik Kuruluna Başkanlık etmek, nunlarda farklı hükümler bulunması halinde, kanun hüküm-
leri uygulanır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda
Başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu kararıyla sıkı- kanun çıkarması durumunda, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi
yönetim veya olağanüstü hal ilân etmek ve kanun hükmünde hükümsüz hale gelir.
kararname çıkarmak,
Cumhurbaşkanı, kanunların uygulanmasını sağlamak
Kararnameleri imzalamak, üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıka-
rabilir.
Sürekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebi ile belirli kişile-
rin cezalarını hafifletmek veya kaldırmak, Kararnameler ve yönetmelikler, yayımdan sonraki bir
tarih belirlenmemişse, Resmî Gazetede yayımlandıkları gün
Devlet Denetleme Kurulunun üyelerini ve Başkanını atamak,
yürürlüğe girer.
120 2017 ÇALIŞTAY RAPORU