Page 198 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 198
yapılması halinde lisans not ortalamasının birleştirilerek hesaplan-
masının nasıl yapılacağı; ... Üniversitesi Rektörlüğü’ne hitaben yazılan
3/1/2014 tarihli ve 134 sayılı bilgi belge isteme yazısında; Üniversi-
teleri tarafından şikayetçinin başvurusuna verilen cevabi yazı, yük-
sek lisans başvurusunda şikayetçi tarafından ibraz edilen belgelerin
değerlendirmesine ilişkin kayıtlar, önlisans ve lisans not ortalamala-
rının birleştirilerek hesaplanmasının neden yapılamadığı yönündeki
açıklamaları ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’na hitaben yazılan
3/1/2014 tarihli ve 132 sayılı bilgi belge isteme yazısında ise; şikayet
konusunun çözümünün hangi idarenin görev alanında kaldığına iliş-
kin görüşleri talep edilmiştir.
III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. İlgili Mevzuat
9) Şikâyet konusuna ilişkin mevzuat hükümleri aşağıda sıralanmış-
tır:
a) T. C. Anayasasının “Eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi” başlıklı
42 nci maddesinde, “Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bıra-
kılamaz.”, “Yükseköğretim üst kuruluşları” başlıklı 131 inci madde-
sinde, “Yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek,
yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim-öğretim ve
bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek... maksadı ile Yükseköğre-
tim Kurulu kurulur.”
b) Birleşmiş Milletler (BM) İnsan Haklan Evrensel Beyannamesi-
nin 21 inci maddesi ikinci fıkrasında, “Herkesin ülkesinin kamu hizmet-
lerinden eşit olarak yararlanma hakkı vardır.”, 26 ncı maddesi birinci fık-
rasında, “Herkes eğitim hakkına sahiptir…..Yüksek öğretim, yeteneklerine
göre herkese tam bir eşitlikle açık olmalıdır.”,
c) BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası
Sözleşmesinin 13 üncü maddesi ikinci fıkrası c bendinde “Yükseköğre-
timin.....kişisel yetenek temelinde herkese eşit derecede açık olması sağla-
nacaktır.”,
d) Avrupa Konseyinin İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Ko-
runmasına İlişkin Sözleşmeye (Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi) Ek
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 193