Page 200 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 200
lisans programında aldıkları notlar dikkate alınarak not durum belgesi ve-
rilir. Ancak öğrencilerin önlisans programında almış olduğu ve lisans prog-
ramında eşdeğer kabul edilen derslere MU (muaf) notu verilir. MU notu
genel not ortalamasına katılmaz.”
hükümlerine yer verilmiştir.
B. Kamu Denetçisi Serpil ÇAKIN’ın Kamu Başdenetçisi’ne
Önerisi
10) Kamu Denetçisi inceleme ve araştırma süreci devam ederken ko-
nuyla ilgili yürürlükteki mevzuat dikkate alınarak yapılan inceleme ve
araştırması sonucunda; Anadolu Üniversitesi’nin şikayetçinin önlisans
programında aldığı ve muaf olduğu derslerdeki başarı notunun lisans
not ortalamasına dahil edilmesi yönündeki talebini reddi işleminin
yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygun olduğundan hukuka aykı-
rılık teşkil etmediğini, ancak; bir yükseköğretim sisteminden diğerine
geçişin kolaylaştırılmasının, kolay anlaşılır ve karşılaştırılabilir yükse-
köğretim diploma ve/veya dereceleri oluşturulmasının hedeflendiği
Bologna sürecine dahil olan ve öğrencilerin yurt dışında almış olduğu
eğitimin kendi ülkelerinde akademik olarak tanınmasını kolaylaştır-
mak için Avrupa Birliği tarafından geliştirilen Avrupa Kredi Toplama
ve Transfer Sistemine (AKTS ) uyum sürecinde hızla yol alan ülkemiz-
de iki farklı üniversitenin önlisans ve lisans diploma notlarının bir-
leştirilmesi yönünde düzenlemenin olmayışının akademik ve profes-
yonel gelişim açısından büyük boşluk doğurduğunu; küreselleşme ve
teknolojik değişim hızı ile çalışma hayatındaki değişim gibi etkenle-
rin bireylerin kendini yenilemesine, kişisel/mesleki yeterliliklerinin
geliştirilmesine olan ihtiyacı arttırarak yüksek lisans programlarının
bahsi geçen ihtiyaçların karşılanmasındaki öneminin aşikâr olduğu-
nu; bu itibarla, üniversiteler arasında farklılık gözetilmeksizin yüksek
lisans programlarına dahil olma sürecini kolaylaştıracak düzenleme-
lerin yapılarak önlisans ve lisans diploma not ortalamalarının alına-
rak lisans not ortalamasının hesaplanmasının sağlanmasının, yüksek
lisans eğitim sürecinde olmak isteyen kişilerin maddi manevi varlı-
ğını geliştirmesinde etkili olacağı kanaati ve sonucuna varmış ve bu
açıklamalar ile BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin “Herkes
eğitim hakkına sahiptir..Yüksek öğretim, yeteneklerine göre herkese
tam bir eşitlikle açık olmalıdır”, Avrupa Konseyinin İnsan Hakları ve
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 195