Page 233 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 233
Şöyle ki; kanun önünde eşitlik ilkesi uyarınca aynı hukuksal du-
rumda bulunan kişilerin aynı işleme tabi tutulmaları beklenmektedir.
Bu ilke ile güdülen amaç, benzer hukuki koşullar içinde olanların aynı
işleme tabi tutulmasını sağlamaktır. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan
kimi kişi ve topluluklara ayrı kurallar uygulanarak yasa karşısında eşit-
liğin çiğnenmesi yasaklanmıştır.
Her ne kadar ilgili idare, mezun olarak diploma alan şikayetçi ile öğ-
renciliği devam ederek daha sonra diploma alacak öğrenciler arasında
hukuki eşitliğin olmadığını söylese de; yani bir tarafta mezun statü-
sünde olan şikayetçi, diğer tarafta da öğrenci statüsü devam edenler
olduğundan hareketle bunların statü olarak farklı olduklarını ve bu ne-
denle eşit muamele beklentisinin haklı olmadığını savunsa da burada
beklenen, eşitliğin her aşamada geçerli olmasıdır. Diğer bir anlatımla
kapsayıcı ve bütüncül bir eşitlik yaklaşımı gerekmektedir. Eşit-
lik ilkesinin daha çok statü temelinde ele alınmasında kişilerin içinde
bulundukları hukuksal durum üzerinden karşılaştırma yapılacağı, an-
cak bu yaklaşımın da her türlü ayrımcılık ve sosyal adaletsizlikle müca-
delede etkin olamayacağı göz önünde bulundurulmalıdır.
Bütüncül bir eşitlik ilkesi çerçevesinde değerlendirme yapıldığın-
da; kabaca iki gruba indirilen, diplomasını almış mezun kişi ile dönem
uzatarak öğrenciliği devam eden kişiler aynı hukuki zeminde öğrenim-
lerine başlamışlardır. Her ikisi de üniversiteye yerleştirme sonuçları-
na göre aynı tarihlerde Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokuluna kayıt
yaptırmışlar ve mezun olduklarında “Uzaktan Eğitim Meslek Yükse-
kokulu” adı dışında bir diploma beklentisi olmaksızın öğrenimlerine
devam etmişlerdir. Öğrencilerin iradeleri dışında gerçekleşen bir olay
sonucunda (okulun kapatılması) bir grubun (mezun olamayarak dö-
nem uzatan öğrencilerin) şikayetçiye kıyasla herhangi bir fark yara-
tacak eylem (fazladan ders almak gibi) yapmaksızın farklı bir diplo-
ma alabilmesinin önünün açılması ve bunun statü farklılığı nedeni ile
eşitlik ilkesine aykırı olmadığının ilgili idarece savunulması eşitliğin
dar yorumuyla ortaya çıkmaktadır. Daha bütüncül bakıldığında aynı
hukuki statüde başlayan ve aynı hukuki süreçleri yaşayan öğrencilerin
eşit şartlarda mezun olabilmeleri doğal olarak beklenilmektedir. Kaldı
ki diploma, öğrenim sürecinin baştan belirlenen ölçütlere göre başa-
rı ile bitirildiğinin bir belgesidir. Yani aynı diplomayı almakta önemli
228 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU