Page 313 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 313

E. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               35) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
            aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri bek-
            lenmektedir.
               36) 28/3/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
            idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
            gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
            maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
            lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
            dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
            karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
            rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
            rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
            tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
            miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
            teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde
            de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa
            Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış
            Yasası”nda da yer verilmiştir.
               37) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
            ticesinde; şikayetçiye makul sürede cevap verildiği, ancak şika-
            yet konusu husus hakkında idare tarafından yazılan yazının gerekçeli
            olmadığı, söz konusu cevaplarda işleme karşı hangi sürede hangi
            mercilere başvurulabileceğinin gösterilmediği  anlaşıldığından
            idarenin söz konusu işlemlerinin “kararların gerekçeli olması” ve
            İdarenin şikayetin reddedilmesi durumunda Anayasanın 40 ıncı mad-
            desine eklenen ek fıkrada belirtilen, Danıştay ve Anayasa Mahkemesi
            kararlarında üzerinde önemle durulan gerekse iyi yönetişim ilkelerin-
            de vurgulanan “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” il-
            kelerine de uyulmadığı anlaşılmış olup, idarenin bundan böyle bu ilke-
            lere de uyması beklenmektedir.






           308   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318