Page 502 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 502
edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı gibi şika-
yete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyanna-
mesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güvence altına
alınmış olan başkaca bir insan hakkı ihlalinin tespit edilemediği sonuç
ve kanaatine varılmıştır.
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
25. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil, aynı
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
26. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de ya-
yımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İliş-
kin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri” baş-
lıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken insan
haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın
önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşitlik, tarafsız-
lık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye
uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerek-
çeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın gecik-
tirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim il-
kelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulun-
madığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde
yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şar-
tının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup,
benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa
Doğru İdari Davranış Yasası”nda da yer verilmiştir.
27. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; şikayet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen bilgi ve
belgelerin idare tarafından süresi içerisinde ve gerekçeli olarak Kuru-
mumuza gönderildiği, başvurucunun şikayet konusuyla ilgili olarak
idareye yaptığı başvuruya da idare tarafından süresi içinde gerekçeli
olarak cevap verildiği, böylece idarenin “makul sürede karar ver-
me”, “hesap verilebilirlik” ve “kararların gerekçeli olması” ilke-
lerine uygun hareket ettiği, dolayısıyla idarenin bu yönlerden iyi
yönetişim ilkelerine uygun davrandığı anlaşılmıştır. Ancak idarenin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 497