Page 502 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 502

edildiğine dair herhangi  bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı gibi şika-
            yete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyanna-
            mesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güvence altına
            alınmış olan başkaca bir insan hakkı ihlalinin tespit edilemediği sonuç
            ve kanaatine varılmıştır.
               F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               25. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil, aynı
            zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
            mektedir.
               26. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de ya-
            yımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İliş-
            kin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri” baş-
            lıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken insan
            haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın
            önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşitlik, tarafsız-
            lık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye
            uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
            hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerek-
            çeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın gecik-
            tirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim il-
            kelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulun-
            madığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde
            yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şar-
            tının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup,
            benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa
            Doğru İdari Davranış Yasası”nda da yer verilmiştir.

               27. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
            de; şikayet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen bilgi ve
            belgelerin idare tarafından süresi içerisinde ve gerekçeli olarak Kuru-
            mumuza  gönderildiği,  başvurucunun  şikayet  konusuyla  ilgili  olarak
            idareye yaptığı başvuruya da idare tarafından süresi içinde gerekçeli
            olarak cevap verildiği, böylece idarenin “makul sürede karar ver-
            me”, “hesap verilebilirlik” ve “kararların gerekçeli olması” ilke-
            lerine uygun hareket ettiği, dolayısıyla idarenin bu yönlerden iyi
            yönetişim ilkelerine uygun davrandığı anlaşılmıştır. Ancak idarenin




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  497
   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507