Page 76 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 76

19) T. C. Anayasasının 124. maddesinde “Başbakanlık, bakanlıklar
            ve kamu tüzelkişileri kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve
            tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak
            şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler...” ifadesi yer almaktadır. Yine
            2547  sayılı  Yükseköğretim  Kanunu 43.  maddesi  gereğince  Anadolu
            Üniversitesinin yönetmelik çıkartma yetkisi bulunmaktadır. Ancak
            bu çıkartılan yönetmeliklerde genel, objektif ve sürekli olma nitelik-
            lerinin bulunması beklenmektedir. Çünkü T.C. Anayasasının 2. mad-
            desinde “Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve
            adalet anlayışı içinde; insan haklarına saygılı, Atatürk Milliyetçiliğine
            bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve
            sosyal bir hukuk devletidir.” hükmüne yer verilmektedir. Hukuk devle-
            ti, insan haklarına saygılı ve bu hakları koruyan, adaletli bir hukuk dü-
            zeni kuran, bunu sürdürmekte kendini yükümlü sayan, bütün eylem
            ve işlemleri yargı denetimine bağlı olan devlettir. Hukuk Devleti ilke-
            si; devletin tüm organlarının üstünde hukukun mutlak egemenliğinin
            bulunmasını, yasa koyucunun da her zaman Anayasa ve Hukukun üs-
            tün kuralları ile kendisini bağlı saymasını gerektirir. Bu bağlamda yasa
            koyucunun yasal düzenlemeler yaparken ki takdiri, sınırsız ve keyfi
            olmayıp, hukuk devleti ilkeleriyle sınırlıdır. Yasa koyucu gibi yasala-
            rın uygulayıcısı olan idareler de kendilerine Anayasa ve kanunlar ile
            verilen düzenleme yapma konusundaki takdir yetkisini keyfi kullana-
            mazlar.

               20) Diğer yandan değişen sosyal, siyasal, ekonomik ve teknolojik
            koşullar kimi durumlarda devlet idarelerine bir takım hakların tanın-
            ması gereğini ortaya çıkarmıştır. Gelişen, büyüyen, çeşitlenen ve çoğa-
            lan toplumsal gereksinimleri yerinde, zamanında ve etkin bir biçimde
            karşılayabilmek için çağdaş yönetimlerde idareye farklı alanlardaki
            uygulamalarında değişiklik yapma yetkileri tanınmaktadır. Böylece
            idareler, kendi görev alanlarını ilgilendiren yasa ve tüzüklerin uygu-
            lanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, değişen
            koşullara uyum amaçlı, düzenlemelerde değişiklik yapabilirler. Bunu
            yaparken daha önceki düzenlemeler ile doğmuş bulunan objektif hu-
            kuki durumları, ileriye yönelik olarak yürürlükten kaldırma yetkisine
            de sahip bulunmaktadırlar. Ancak değişiklikleri yaparken idareler,
            hukukun üstünlüğünü ve hukuk güvenliğini zedeleyici tutumlardan
            kaçınmalıdırlar. Hukuk güveninin korunması, her zaman mevcut bir




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  71
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81