Page 77 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 77
hukuki durumun dokunulmazlığı anlamında olmasa da, her düzenle-
me değişikliğinde göz önünde bulundurulması gereken bir husustur.
Yeni düzenlemenin hukuki istikrarı bozmaması, hakların kullanılma-
sını zorlaştırmayacak ya da doğmuş olan hakların hiçe sayılması anla-
mına gelecek şekilde tasarlanmaması gerekmektedir. Değişen durum-
lara uyum amaçlı yapılan değişikliklerle mağduriyetlerin önlenmesi
geçiş sürecinin geçici maddelerle düzenlenmesi ile mümkün olabilir.
21) Sonuç olarak idareler, değişiklik yapma konusundaki yet-
kilerini kullanırken önceki düzenlemeler kapsamında kişilerin haklı
beklentilerini korumak zorunda olup, bu durum hukuk güvenliği ilke-
sinin bir gereğidir. 2
22) Bireyin insan olarak varlığının korunmasını amaçlayan ve hu-
kukun üstünlüğünün egemen olduğu bir devlette hukuk güvenliğinin
sağlanması hukuk devleti ilkesinin yerine getirilmesinin zorunlu koşul-
lardandır. Önceden oluşmuş hukuksal durumların sonradan yapılacak
işlemlerle çok sık değiştirilmesi hukuktan beklenen güvenlikle bağda-
şamaz. Hukuk güvenliği, yalnızca hukuk düzeninin değil, aynı zaman-
da belirli sınırlar içinde, bütün Devlet davranışlarının az çok önceden
öngörülebilir olması anlamını taşır. Hukuki güvenlik sadece bireylerin
devlet faaliyetlerine duyduğu güveni değil, aynı zamanda yürürlükteki
mevzuatın süreceğine duyulan güveni de içerir. Hukuk güvenliği ilke-
si, hukuk normlarının öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve
işlemlerinde devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenle-
melerinde bu güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını
gerekli kılar. Yani yapılan düzenlemelerde istikrar, belirlilik ve öngörü-
lebilirlik ilkeleri göz önünde bulundurularak hukuki güvenlik sağlanır.
23) Bu ilkeler birbirini tamamlayan, iç içe geçmiş hukuk ilkeleridir.
Belirlilik ilkesi maddi hukuk ve usul kararlarının önceden öngörüle-
bilir bir açıklıkta ve kişilerin haklı beklentilerini beıiaraf etmeyecek
bir şekilde düzenlenmesini gerektirir. Bu ilkeye göre, yasal düzenleme-
lerin hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve
kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir ol-
ması, ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu
önlem içermesi gereklidir. Belirlilik ilkesi ile birey, yasadan, belirli bir
kesinlik içinde, hangi somut eylem ve olguya hangi hukuksal yaptırımın
2 T.C. Danıştay 10. Daire, E. 2007/5427, K. 2011/2289, T.14.06.2011
72 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU