Page 208 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 208

III- ŞİKAYET KONUSU İLE İLGİLİ MEVZUAT

               6) Konu ile ilgili mevzuat şu şekildedir:
               a) Anayasanın “ X. Kanun Önünde Eşitlik “ başlığı altında yer alan
            10.maddesinde “Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyası düşünce, felsefi
            inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin ka-
            nun önünde eşittir...” ifadesi yer almaktadır.
               Anayasanın “Eğitim ve Öğrenim Hakkı” başlıklı 42.maddesinde
            “Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Öğrenim
            hakkının kapsamı kanunla tespit edilir ve düzenlenir. ..”hükmüne yer
            verilmiştir.
               b) İnsan Hakları Evrensel Bildirgesinin 26’nci maddesinde “ Her-
            kesin eğitim hakkı vardır. Eğitim hiç olmazsa ilk ve temel eğitim ev-
            relerinde parasız olmalıdır. İlk eğitim zorunludur. Teknik ve mesleki
            eğitimden herkes yararlanabilmeli ve yüksek öğretim, başarıya göre,
            herkese tam bir eşitlikle açık olmalıdır.”
               Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine (İnsan Hakları ve Temel Özgür-
            lüklerin Korunmasına İlişkin Protokol) Ek 1.Protokolün 2’nci madde-
            sinde “Hiç kimse eğitim hakkından yoksun bırakılamaz... “ denilmek-
            tedir.

               c) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun “Tanımlar” başlıklı 3’üncü
            maddesinin a fıkrasında “Yükseköğretim: Milli eğitim sistemi içinde,
            ortaöğretime dayalı, en az dört yarı yılı kapsayan her kademedeki eği-
            tim - öğretimin tümüdür.” ifadesine yer verilmiş, 3’üncü maddesinin
            u fıkrasının 1’inci bendinde ise “Örgün Eğitim: Öğrencilerin, eğitim -
            öğretim süresince ders ve uygulamalara devam etme zorunluluğun-
            da oldukları bir eğitim - öğretim türüdür.” şeklinde tarif bulmuştur.
               Yine 2547 sayılı kanunun “Diploma alma, ders kredilerinin he-
            saplanması,  öğrencilik  haklarından  yararlanma  ve  sınavlar”  başlıklı
            44’üncü maddesinin (b) fıkrasında “ Yükseköğretim kurumlarında, ...
            kayıt, devam, uygulama, tez ve teorik ders içerikleri, ön şartlı dersler,
            sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı; ... Yükseköğre-
            tim Kurulunun bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak
            yükseköğretim kurumları senatoları tarafından belirlenir” hükümle-
            rine yer verilmiştir.





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  203
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213