Page 213 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 213
c) Şikayetçinin devlet memuru olması sebebiyle farklı muameleye
tabi tutulup derslere devam mecburiyeti konusunda bir istisnaya yer
verilmesi Anayasada tarif bulan eşitlik ilkesine de ters düşmektedir.
Anayasada yer alan eşitlik ilkesi aynı durun1da olanlar arasında eşit
işlem görmeyi ya da ayrım gözetilmemesini öngörmektedir. Ayrıca
eşitlik ilkesi gereği devlet organları ve idare makamları kişi veya ku-
rumlara eşit işlem yapmak yükümlülüğündedir.
Eşitlik ilkesinin değerlendirilmesinde, aynı veya benzer gerekçeler-
le aynı durumda olan kişi veya topluluklara istisna tanınıp tanınmadı-
ğı temel kriter olarak ele alınmalıdır. Bu kritere göre aynı veya benzer
gerekçelerle aynı durumda olan bir kısım kişi veya topluluğa istisna
tanınmış olsaydı devlet memuru olan şikayetçiye de istisna tanınması
gerecekti. Ancak Ankara Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğ-
retim Yönetmeliği hükümlerinde yarıyıl/yıl sonu sınavlarına katılabil-
mek için devam mecburiyeti şartı, ayrım yapılmaksızın tüm öğrenciler
için geçerli bir ön şart olarak konulmuş ve herhangi bir istisnaya yer
verilmemiştir. Bu çerçevede devlet memuru olan şikayetçiye bu sebep-
le bir istisna getirilmesi diğer öğrenciler için eşitsizlik yaratacaktır.
Dolayısıyla üniversite öğrencisi şikayetçiye sırf devlet memuru olması
nedeniyle devamsızlıkla ilgili istisna getirilmemesi anayasanın eşitlik
ilkesine uygundur.
Tüm bu hususlar çerçevesinde şikayet konusu işlemde hukuka aykı-
rılık bulunmamaktadır.
II) Hakkaniyete Uygunluk Denetimi Yönünden
11) Örgün eğitim türü, öğrencilerin, eğitim - öğretim süresince
ders ve uygulamalara devam etme zorunluluğunda oldukları bir eği-
tim - öğretim türüdür. Doktrinde de örgün eğitim yapan tüm öğre-
tim kurumlarında öğrencilerin başarılı olabilmesi için derslere devam
etmelerinin önemli bir unsur olduğu, öğrencilerin derse devamsızlık
yapmalarının öğrenme performansını olumsuz etkilediği, ayrıca eği-
tim kademesinin arttıkça devam ile başarı arasındaki ilişkinin arttığı-
na yönelik araştırma sonuçlarının bulunduğu belirtilmektedir
1
1 Zeynel Kablan, “Öğretmen Adaylarının Derse Devamının Öğrenme Başarısına Etkisi” , Pamukkale
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,Yıl 2009 (1) 25.Sayı s.22 ·
208 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU