Page 713 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 713
25. Yukarıdan beri izah edildiği üzere; kanunla ÖSYM Başkanlığına
verilen yetki çerçevesinde oluşturulan ve sınavdan önce tüm adayların
bilgisine sunulmuş olan düzenlemeler ve kurallar uyarınca, adayların
sınava yalnızca nüfus cüzdanı veya pasaport ile girebilecekleri ve bu-
nun dışındaki resmi olsun olmasın diğer herhangi bir kimlik belgesi ile
sınava katılmalarının mümkün bulunmadığı, girseler bile sınavlarının
geçersiz sayılacağı yönündeki uygulamanın hukuka ve hakkaniyete uy-
gun olduğu sonuç ve kanaatine varılmıştır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
26. Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 2’ nci ve 5’inci maddele-
rinde Türkiye Cumhuriyeti’nin Hukuk Devleti olduğu açıkça belirtil-
mektedir. Hukuk devleti ilkesinin özü, devlet organlarının eylem ve
işlemlerini, hukuk kuralları içinde kalarak yerine getirmesidir. Anaya-
sa Mahkemesi tarafından da hukuk devleti; eylem ve işlemleri hukuka
uygun, insan haklarına dayanan, bu hak ve özgürlükleri koruyup güç-
lendiren her alanda adaletli bir hukuk düzeni kurup bunu geliştirerek
sürdüren, Anayasa’ya aykırı durum ve tutumlardan kaçınan, hukuku
tüm devlet organlarına egemen kılan, Anayasa ve hukukun üstün ku-
rallarıyla kendini bağlı sayıp yargı denetimine açık olan devlet olarak
tanımlanmaktadır.
27. 6114 sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanunun Kuruluş Görev ve Yetki-
ler başlıklı 3 üncü maddesinin (2) nci fıkrasının “d” bendi ve “i” ben-
dinde yer alan yetkiler doğrultusunda, ÖSYM’nin Adayların ve Sınav
Görevlilerinin Sınav Binalarına Giriş Koşullarına İlişkin Yönetmelik
ile sınavlarda uygulanacak güvenlik tedbirlerini belirlediği; sınav ila-
nından sınava giriş belgesine kadar her aşamada sınava girilebilmesi
için gerekli olan geçerli kimlik belgesinin sınava giren tüm adaylardan
istenileceği ve söz konusu belgesi yanında bulunmayan adayların sı-
nava alınmayacağının da açıkça belirtildiği hususları bir bütün olarak
değerlendirildiğinde; ÖSYM’nin hukuk devleti ilkesine sadık kalarak
gerçekleştirmiş olduğu işlemin Anayasa’nın 2’nci ve 5’inci maddeleri
gereğince hukuka uygun olduğu; idarenin fırsat eşitliğine aykırı her
hangi bir tutum ve davranışının bulunmadığı; yapılan değerlendirme-
de de eğitim hakkıyla ilgili insan haklarını ilgilendiren ve ihlalini orta-
ya koyan bir durumunda söz konusu olamadığı kanaatine varılmıştır.
708 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU