Page 379 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 379
alınmış olan başkaca bir insan hakkı ihlalinin tespit edilemediği sonuç
ve kanaatine varılmıştır.
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
20. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri bek-
lenmektedir.
21. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uy-
gun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gö-
zetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz konusu
Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa
Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde de iyi yönetim
hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamento-
su tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası”
nda da yer verilmiştir.
22. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; somut olayda Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgeleri idarenin
yasal süresi içerisinde gerekçeli olarak Kurumumuza gönderdiği bu
yönüyle İdarenin kanunlara uygunluk, hesap verilebilirlik, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, kararın geciktirilmeksizin bildi-
rilmesi ilkelerine uyduğu ancak idarenin şikayetçiye verdiği cevap-
larda hangi sürede hangi mercilere başvurabileceğini göstermediği bu
yönüyle karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi ilkesine uymadığı
anlaşılmış olup idarenin bundan böyle bu ilkeye de uyması beklen-
mektedir.
374 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU