Page 427 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 427

amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici,
            sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağla-
            makla görevli kılınan Yükseköğretim Kurulunun bu görevleri de
            dikkate alındığında, dava konusu işlemi iptal eden temyize konu
            Mahkeme kararında hukuki isabet görülmemiştir…” şeklindedir.
               C. Kamu Denetçisi Serpil Çakın’ın Kamu Başdenetçisi’ne
            Önerisi
               14. Kamu Denetçisi tarafından idarenin kanunda yer alan yetkile-
            rini kullanarak, aldığı Kurul kararı ile bu alanı düzenleme yoluna gitti-
            ği, söz konusu kararla kişilerin eğitim alma ya da herhangi bir eğitim
            kurumuna erişim hakkının engellenmediği, şikâyetçinin halen eğiti-
            mine devam ettiği Üniversiteden kaydını sildirmek suretiyle öğrenim
            görmeye hak kazandığı Gümüşhane Üniversitesine kaydını yaptırabil-
            me yolunun açık tutulduğu gerekçesiyle talebinin Reddi yönündeki
            Öneri Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.

               D. Hukuka Uygunluk Yönünden Değerlendirme ve Gerekçe
               15. Şikayet başvurucusu, yukarıda 3 numaralı paragrafta açıklan-
            dığı üzere, AKÜ Jeoloji Mühendisliğinde lisans öğrenimini sürdürür-
            ken, 2015 yılı DGS sonucunda yerleştirildiği GÜ İnşaat Mühendisliği
            Bölümüne de kayıt olabilmesi imkânının tarafına verilmesi talebiyle
            Kurumumuza başvurmuştur.
               16. 7 ve 8 numaralı paragraflarda değinilen Anayasa ve AİHS hü-
            kümleriyle eğitim hakkı yasal güvence altına alınmıştır. Avrupa İnsan
            Hakları Mahkemesi 23/07/1968 tarihli Belçika Eğitim Dili davasında;
            eğitim hakkının kullanımında Devletlerin, toplumun kaynakları ile
            bireyin ihtiyaçları açısından zamana ve yere göre değişebilecek düzen-
            lemeler yapabileceğini ancak bu düzenlemelerin söz konusu hakkın
            özünü zedelememesi ve sözleşmede yer alan diğer haklara aykırı olma-
            ması gerektiğini açıklamıştır. Başka bir deyişle, Devletler, eğitim faa-
            liyetlerini yürütürken yapacakları düzenleme ve uygulamalarda belli
            bir takdir alanına sahip olmakla birlikte, toplumun genel yararı ile te-
            mel insan hakları arasında adil bir denge kurmalıdırlar. (Osman Doğ-
            ru, Atilla Nalbant “İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Açıklama ve Önemli
            Kararlar”, T.C. Yargıtay Başkanlığı, 2013 s. 764) Nitekim Anayasamızın
            42 nci maddesinde yer alan “öğrenim hakkının kapsamı kanunla tespit
            edilir ve düzenlenir” ifadesi ile de eğitimin karmaşık ve masraflı yapısı



           422   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432