Page 427 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 427
amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici,
sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağla-
makla görevli kılınan Yükseköğretim Kurulunun bu görevleri de
dikkate alındığında, dava konusu işlemi iptal eden temyize konu
Mahkeme kararında hukuki isabet görülmemiştir…” şeklindedir.
C. Kamu Denetçisi Serpil Çakın’ın Kamu Başdenetçisi’ne
Önerisi
14. Kamu Denetçisi tarafından idarenin kanunda yer alan yetkile-
rini kullanarak, aldığı Kurul kararı ile bu alanı düzenleme yoluna gitti-
ği, söz konusu kararla kişilerin eğitim alma ya da herhangi bir eğitim
kurumuna erişim hakkının engellenmediği, şikâyetçinin halen eğiti-
mine devam ettiği Üniversiteden kaydını sildirmek suretiyle öğrenim
görmeye hak kazandığı Gümüşhane Üniversitesine kaydını yaptırabil-
me yolunun açık tutulduğu gerekçesiyle talebinin Reddi yönündeki
Öneri Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.
D. Hukuka Uygunluk Yönünden Değerlendirme ve Gerekçe
15. Şikayet başvurucusu, yukarıda 3 numaralı paragrafta açıklan-
dığı üzere, AKÜ Jeoloji Mühendisliğinde lisans öğrenimini sürdürür-
ken, 2015 yılı DGS sonucunda yerleştirildiği GÜ İnşaat Mühendisliği
Bölümüne de kayıt olabilmesi imkânının tarafına verilmesi talebiyle
Kurumumuza başvurmuştur.
16. 7 ve 8 numaralı paragraflarda değinilen Anayasa ve AİHS hü-
kümleriyle eğitim hakkı yasal güvence altına alınmıştır. Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesi 23/07/1968 tarihli Belçika Eğitim Dili davasında;
eğitim hakkının kullanımında Devletlerin, toplumun kaynakları ile
bireyin ihtiyaçları açısından zamana ve yere göre değişebilecek düzen-
lemeler yapabileceğini ancak bu düzenlemelerin söz konusu hakkın
özünü zedelememesi ve sözleşmede yer alan diğer haklara aykırı olma-
ması gerektiğini açıklamıştır. Başka bir deyişle, Devletler, eğitim faa-
liyetlerini yürütürken yapacakları düzenleme ve uygulamalarda belli
bir takdir alanına sahip olmakla birlikte, toplumun genel yararı ile te-
mel insan hakları arasında adil bir denge kurmalıdırlar. (Osman Doğ-
ru, Atilla Nalbant “İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Açıklama ve Önemli
Kararlar”, T.C. Yargıtay Başkanlığı, 2013 s. 764) Nitekim Anayasamızın
42 nci maddesinde yer alan “öğrenim hakkının kapsamı kanunla tespit
edilir ve düzenlenir” ifadesi ile de eğitimin karmaşık ve masraflı yapısı
422 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU