Page 570 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 570
diğer kişilere karşı ödev ve sorumluluklarını da ihtiva ettiği, bu neden-
le temel hak ve özgürlüklerin kullanılmasına yönelik olarak devletin
ve kurumlarının gerekli alt yapıyı oluşturarak bu hakların kullanıl-
masının sağlama yükümlülüğünü yerine getirdikten sonra bireyin bu
hakların kullanılmasında belli yönde irade açıklamasında bulunma ve
hareket etme tarzı sorumluluğunu yüklediği durumlarda da bireylerin
bu sorumluluklarını/ödevlerini yerine getirmeleri gerektiği, bireyin
üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmemesinden dolayı bir hakkı
kullanamamasında devletin ve kurumların bir sorumluluğunun bu-
lunmayacağı; bu çerçevede davalı idarenin sınava katılma şart ve ko-
şullarını düzenlediği, söz konusu şart ve koşulların sınavın sağlıklı ve
düzenli yapılabilmesi için gerekli olduğu ve sınava katılmak isteyen bi-
reylerin bu şart ve koşullara uymaları gerektiği... Açıklanan nedenler-
le davanın reddine” hükmetmiştir. Söz konusu karar itiraz ve temyiz
yolu tüketilmeksizin kesinleşmiştir.
C. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme
16) 3 numaralı paragrafta açıklandığı üzere şikâyetçi; K.K.T.C
K.Y.K ... Yurdu’nda 2015-2016 yılında barınmasının sağlanmamasın-
dan kaynaklanan mağduriyetinin giderilmesi, yurda yerleşmesinin
sağlanması ve yatırmış olduğu depozitonun iadesi talebiyle Kurumu-
muza başvurmuştur.
17) Şikayet konusu talebin uzlaşma ile çözümlenmesine ilişkin
olarak; 29/01/2016 ve 30/03/2016 tarihlerinde K.K.T.C K.Y.K ... Yurt
Müdürü ile görüşülmüş ancak şikayetçinin talebi yerine getirileme-
miştir.
18) Ulusal ve uluslararası mevzuat birlikte değerlendirildiğinde
eğitim hakkı; ilk olarak ikinci kuşak haklardan olan ekonomik, sosyal
ve kültürel hak olarak değerlendirilmektedir. Ancak bununla birlikte
eğitim hakkı devlete bireylerin eğitimle ilgili tercihlerinden kaçınma
yükümlülüğü verdiğinden aynı zamanda birinci kuşak haklar kategori-
sine girmektedir. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi de çeşitli kararla-
rında eğitim hakkını sadece kişisel bir hak olarak algılamamakta onun
aynı zamanda kamu hizmeti niteliği bulunduğuna vurgu yapmaktadır.
(Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarında Eğitim Hakkı, Abdul-
lah ÇELİK, Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Yıl:6 Sayı:20)
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 565