Page 107 - ilitam-dergisi
P. 107

İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI






               Benim de saham Yusuf Hocam gibi Arapça. Arapça’da şöyle bir kural ihla-
            li söylenir: Önce zamiri söyleyip sonra ismi söylemek bir anlatım hatası olarak
            değerlendirilir. Şimdi, burada da bir sonuç raporu yayımlanmış ama sonra ça-
            lıştay yapılıyor. Bu çalıştayda ifade edilenler de mutlaka dikkate alınacaktır diye
            ümit ediyoruz. … - Hocam, onu düzeltelim; o, rapor değil; o, bizim tavsiye ka-
            rarımız. Bizim o noktada verdiğimiz tavsiye kararı doğru bir karar. Arkasından
            yoğun talepler geldi. Yaptığımız görüşmelerin sonucunda bu konuyu biraz
            daha olgunlaştıralım, rapora döküp bunun daha iyisi neyse onu rapora koya-
            lım, ardından Parlamento nezdinde yani Türkiye Büyük Millet Meclisi nezdinde
            ve Cumhurbaşkanlığı nezdinde bunun uygulamasını hızlandıralım diye. Yani
            bizim vermiş olduğumuz tavsiye kararında tereddüdümüz yok. Uygulamanın
            iyisi bulalım, bunu yürütmeye çalışalım. Yani çalıştayın sebebi bu. Ben de fakül-
            temizden ve başka fakültelerden değerli din eğitimcisi hocalarımızla hazırlamış
            olduğumuz bir metni, zamanın sınırlı olması sebebiyle bazı yerlerini hazfederek
            kısaca arz etmek istiyorum.

               Bilindiği gibi, 28 Şubat sürecinin oluşturduğu mağduriyetlerin giderilmesi
            amacıyla 2005 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi bünyesinde başla-
            tılan İlahiyat Lisans Tamamlama Programı İLİTAM daha sonra 12 ilahiyat fakül-
            tesine yaygınlaştırılmıştır. Bu programlar her yıl yaklaşık 4 bin öğrenci almakta
            olup -ki 7141 sayılı kanunda bir defaya mahsus olarak verilen sınavsız lisans
            tamamlama hakkıyla sayı bu öğretim yılında yaklaşık 12 bin olmuştur - bugüne
            kadar ortalama 30 bin kişi bu uygulamadan faydalanmıştır.

               Son yıllarda Hükûmetimizin yükseköğretim atılımıyla birlikte ilahiyat fakülte-
            lerinin sayısı da önemli ölçüde artmıştır. Bugün 105 ilahiyat fakültesinde yakla-
            şık 114 bin öğrenci eğitim görmektedir. Bu durum din eğitimi ve din hizmetleri
            alanında ihtiyaç duyulan insan kaynağını sağlama konusunda önemli bir po-
            tansiyel oluşturmuştur. Bu nedenle, İLİTAM programına artık ihtiyaç kalmamıştır.

               Hâlihazırda uygulanan İLİTAM programları örgün ilahiyat eğitimine göre ka-
            lite itibarıyla ciddi sorunlar barındırmaktadır. Arapça hazırlık sınıfının bulunma-
            dığı, örgün eğitime göre sınırlı dersler ve yüzeysel içeriklerle sunulan, çoktan
            seçmeli testlerle başarının ölçüldüğü bir programın ilahiyat eğitiminin gerek-
            tirdiği kazanımları sağlaması mümkün olamamaktadır. İLİTAM programı öğren-
            cileri ilahiyat öğrencilerinin örgün eğitimle kazandıkları sosyalleşme süreçlerini



                                                                      OCAK 2020   107
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112