Page 107 - ilitam-dergisi
P. 107
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
Benim de saham Yusuf Hocam gibi Arapça. Arapça’da şöyle bir kural ihla-
li söylenir: Önce zamiri söyleyip sonra ismi söylemek bir anlatım hatası olarak
değerlendirilir. Şimdi, burada da bir sonuç raporu yayımlanmış ama sonra ça-
lıştay yapılıyor. Bu çalıştayda ifade edilenler de mutlaka dikkate alınacaktır diye
ümit ediyoruz. … - Hocam, onu düzeltelim; o, rapor değil; o, bizim tavsiye ka-
rarımız. Bizim o noktada verdiğimiz tavsiye kararı doğru bir karar. Arkasından
yoğun talepler geldi. Yaptığımız görüşmelerin sonucunda bu konuyu biraz
daha olgunlaştıralım, rapora döküp bunun daha iyisi neyse onu rapora koya-
lım, ardından Parlamento nezdinde yani Türkiye Büyük Millet Meclisi nezdinde
ve Cumhurbaşkanlığı nezdinde bunun uygulamasını hızlandıralım diye. Yani
bizim vermiş olduğumuz tavsiye kararında tereddüdümüz yok. Uygulamanın
iyisi bulalım, bunu yürütmeye çalışalım. Yani çalıştayın sebebi bu. Ben de fakül-
temizden ve başka fakültelerden değerli din eğitimcisi hocalarımızla hazırlamış
olduğumuz bir metni, zamanın sınırlı olması sebebiyle bazı yerlerini hazfederek
kısaca arz etmek istiyorum.
Bilindiği gibi, 28 Şubat sürecinin oluşturduğu mağduriyetlerin giderilmesi
amacıyla 2005 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi bünyesinde başla-
tılan İlahiyat Lisans Tamamlama Programı İLİTAM daha sonra 12 ilahiyat fakül-
tesine yaygınlaştırılmıştır. Bu programlar her yıl yaklaşık 4 bin öğrenci almakta
olup -ki 7141 sayılı kanunda bir defaya mahsus olarak verilen sınavsız lisans
tamamlama hakkıyla sayı bu öğretim yılında yaklaşık 12 bin olmuştur - bugüne
kadar ortalama 30 bin kişi bu uygulamadan faydalanmıştır.
Son yıllarda Hükûmetimizin yükseköğretim atılımıyla birlikte ilahiyat fakülte-
lerinin sayısı da önemli ölçüde artmıştır. Bugün 105 ilahiyat fakültesinde yakla-
şık 114 bin öğrenci eğitim görmektedir. Bu durum din eğitimi ve din hizmetleri
alanında ihtiyaç duyulan insan kaynağını sağlama konusunda önemli bir po-
tansiyel oluşturmuştur. Bu nedenle, İLİTAM programına artık ihtiyaç kalmamıştır.
Hâlihazırda uygulanan İLİTAM programları örgün ilahiyat eğitimine göre ka-
lite itibarıyla ciddi sorunlar barındırmaktadır. Arapça hazırlık sınıfının bulunma-
dığı, örgün eğitime göre sınırlı dersler ve yüzeysel içeriklerle sunulan, çoktan
seçmeli testlerle başarının ölçüldüğü bir programın ilahiyat eğitiminin gerek-
tirdiği kazanımları sağlaması mümkün olamamaktadır. İLİTAM programı öğren-
cileri ilahiyat öğrencilerinin örgün eğitimle kazandıkları sosyalleşme süreçlerini
OCAK 2020 107