Page 108 - ilitam-dergisi
P. 108
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
yeterli düzeyde tamamlayamamaktadırlar. Yapılan çeşitli araştırmalar ilahiyat
alanıyla ilgili temel yeterlilikler konusunda İLİTAM mezunlarının örgün ilahiyat
mezunlarına göre istenen düzeyde olmadıklarını göstermektedir.
Uzaktan eğitim yoluyla yürütülen lisans tamamlama programlarının örgün
lisans programlarıyla diploma düzeyinde eşitlenmesi zaten bir sorun olarak karşı-
mızdadır. Böyle bir durumda ön lisanstan lisans tamamlama programına sınavsız
geçişin sağlanması bu sorunu daha da derinleştirmektedir. Mevcut çalışan insan
kaynağı kalitesini artırmak için uzaktan eğitim yoluyla ve sınavsız şekilde lisans
diploması vermek yerine hizmet alanına yönelik sertifika ve hizmet içi eğitim
programları uygulanması çok da hakkaniyetli ve doğru bir yaklaşım olacaktır.
Hâlihazırda ön lisans programından İLİTAM ve ilahiyat programlarına geçiş sı-
nav yoluyla mümkün iken öngörülen düzenlemeyle sınav başarısıyla yerleştirme-
nin yapıldığı bir sisteme sınavsız yerleştirme sağlanması sınav sistemi açısından
adil değildir. İlahiyat ön lisans programından dört yıllık ilahiyat eğitimine sınavsız
geçiş imkânının tanınması bir lisans programına girmek için yarış veren milyon-
larca genç ve aileleri aleyhine yapılmış bir haksızlık olarak algılanacaktır. Fırsat eşit-
liği söz konusu olduğunda diğer alanlara tanınmayan böyle bir ayrıcalığın ilahiyat
alanına tanınması toplumun farklı kesimlerinde rahatsızlık oluşturacaktır.
Tabii, bunun nasıl bir haksızlık olduğunu ifade etmek için şunu da söylemek
isterim: Öteden beri örgün eğitim öğrencilerimiz İLİTAM programının bir hak-
sızlık olduğunu dile getirirlerken İLİTAM programına sınavla gelen öğrenciler
buna karşı çıkıyorlardı. Bu sene sınavsız İLİTAM hakkı geldikten sonra İLİTAMa
sınavla gelmiş olan öğrenciler -ki bunların içerisinde Diyanet personeli olanlar
da var- bunun bir haksızlık olduğunu çok ciddi bir şekilde dile getirmeye baş-
ladılar. Zira kendisinin sınavla elde ettiği bir hakkı bir başkası sınavsız şekilde
elde ediyor. Yine, Yusuf Hocamın dediği gibi, örgün eğitime de sınavsız öğrenci
yerleştirildi. Biz Türkiye’de ilahiyat sıralamasında 6. sırada öğrenci alan bir fakül-
teyiz. Fakültemizi kazanmak için büyük gayretler gösteren öğrencilerin yanında
32 öğrenci hiçbir sınava girmeden geldi. Marmara İlahiyat birinci sırada öğrenci
alıyor, İstanbul İlahiyat ikinci sırada öğrenci alıyor. Bu fakültelere de sınavsız öğ-
renci geldi. Burada ciddi bir haksızlık olduğunu İLİTAMa sınavla gelen öğren-
cilerimiz dahi ifade ediyorlar. Ayrıca sınavsız ilahiyat lisans tamamlama, daha
nitelikle örgün ilahiyat eğitimi alan mezunların istihdam imkânlarını daraltacağı
108 OCAK 2020