Page 147 - ilitam-dergisi
P. 147
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
hususları yer almıştır. Bu tavsiye kararı ve çalıştay neticesinde kamuoyu, önceki-
ne göre daha farklı bir durumdan; ilahiyat eğitiminin açıköğretim yoluyla yürü-
tülmesi girişiminden haberdar olmuştur.
İlahiyat Fakültesi Dekanlar Konseyi olarak konunun doğrudan muhatabı
olan İlahiyat Fakülteleri adına aşağıdaki hususların kamuoyu ile paylaşılması ve
sürecin yeniden değerlendirilerek konunun farklı mecralara savrulmaması için
paydaş kurumlara önerilmesi uygun görülmüştür:
28 Şubat sürecinin oluşturduğu mağduriyetlerin giderilmesi amacıy-
la 2005 yılında Ankara İlahiyat Fakültesi bünyesinde başlatılan İlahiyat Lisans
Tamamlama Programı (İLİTAM), daha sonra 12 ilahiyat fakültesine yaygınlaştı-
rılmıştır. Bu programlar her yıl yaklaşık 4000 öğrenci almakta olup (7141 sayılı
kanunla getirilen sınavsız geçiş hakkı ile 2018-2019 öğretim yılında kayıt sa-
yısı 11000’i bulmuştur), bugüne kadar ortalama 30.000 kişi bu uygulamadan
faydalanmıştır. Son yıllarda hükümetin yükseköğretim atılımı ile birlikte İlahiyat
fakültelerinin sayıları ve kontenjanları da önemli ölçüde artmıştır. Bu durum din
eğitimi ve din hizmetleri alanında ihtiyaç duyulan insan kaynağı konusunda
önemli bir potansiyel oluşturmuştur.
Hâlihazırda uygulanan İLİTAM programları, örgün ilahiyat eğitimine göre
kalite itibariyle ciddi sorunlar barındırmaktadır. Arapça hazırlık sınıfının bulun-
madığı, örgün eğitime göre sınırlı dersler ve yüzeysel içeriklerle sunulan, çoktan
seçmeli testlerle başarının ölçüldüğü bir programın ilahiyat eğitiminin gerektir-
diği kazanımları sağlaması mümkün olamamaktadır. İLİTAM programı öğrenci-
leri, ilahiyat öğrencilerinin örgün eğitimde kazandıkları sosyalleşme süreçlerini
yeterli düzeyde tamamlayamamaktadırlar. Yapılan çeşitli araştırmalar ilahiyat
alanı ile ilgili temel yeterlilikler konusunda İLİTAM mezunlarının örgün ilahiyat
mezunlarına göre istenilen düzeyde olmadıklarını göstermektedir.
Uzaktan eğitim yoluyla yürütülen lisans tamamlama programlarının, örgün
lisans programları ile diploma düzeyinde eşitlenmesi, hazırlık sınıfı ile birlikte 5
yıllık yüz yüze eğitime ve devam zorunluluğuna tabi olan ve çok önemli bir kıs-
mı ailelerinden uzakta maddi açından külfetli bir eğitim gören örgün öğretim
öğrencileri açısından bir adalet sorunu olarak karşımızdır. Hal böyle iken İLİTAM
OCAK 2020 147