Page 169 - ilitam-dergisi
P. 169
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
yoğun talep geldiği, bu talepler doğrultusunda Diyanet İşleri Başkanlığı ve özellikle YÖK
Başkanlığı nezdinde girişimlerde bulunulduğu, Sendikalarına 25/07/2018 tarihi itibariyle
kayıtlı üye olan 82.361 kişiden 726 kişinin ilköğretim, 27.722 kişinin lise, 52.470 kişinin
önlisans, 1249 kişinin lisans, 191 kişinin yüksek lisans ve 3 kişinin de doktora eğitimini
tamamladığı, esas yığılmanın önlisans grubunda olduğu belirtilmiştir.
8. Kurumumuz tarafından Türkiye Diyanet Ve Vakıf Hizmetleri Kolu Kamu Görevlileri
Sendikasına (Türk Diyanet Vakıf-Sen) yazılan 11/07/2018 tarihli ve 12358 sayılı yazıya
istinaden Sendika tarafından gönderilen 30/07/2018 tarihli ve 1111 sayılı yazıda özetle;
8.1. Üyelerinin büyük çoğunluğunun lisans eğitimi verilmesi yönünde taleplerinin bulunduğu,
konu ile ilgili Diyanet İşleri Başkanlığı ve YÖK Başkanlığı nezdinde sözlü ve yazılı olarak
girişimlerde bulunulduğu, açıköğretim lisans düzeyinde ilahiyat eğitimi verilmesinin
personellerinin bilgi ve birikimlerinin artırılmasına katkı sağlayacağı, 50 bin civarında
personelin açıköğretim ilahiyat önlisansı bitirdiği ve lisansı tamamlamak için bekledikleri,
lisans eğitimi alınmasının hem kişisel eğitime katkı sağlayacağı, hem de bilgilerin
yenilenmesine sebep olacağı, topluma önderlik, rehberlik yapan ve dinimizi anlatan, öğreten ve
yaşantıları ile örnek olan din görevlilerinin, Diyanet çalışanlarının ilahiyat lisans mezunu
olmalarının halkımız tarafından da olumlu karşılanmakta olduğu, ancak sınav vs.
ücretlendirmelerin makul düzeyde tutulması gerektiği belirtilmiştir.
III. İLGİLİ MEVZUAT
9. Anayasamızın “Devletin temel ve amaç ve görevleri” başlıklı 5. maddesinde; “Devletin temel
amaç ve görevleri, Türk milletinin bağımsızlığını ve bütünlüğünü, ülkenin bölünmezliğini,
Cumhuriyeti ve demokrasiyi korumak, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak;
kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette
sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddi ve manevi varlığının
gelişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır.” hükmüne,
9.1. “Kanun önünde eşitlik” başlıklı 10. maddesinde; “Herkes din, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi
düşünce, felsefi inanç ve benzeri sebeplerle ayrım gözetmeksizin kanun önünde eşittir, Kadınlar ve
erkekler eşit haklara sahiptir. Devlet, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yükümlüdür. Bu
maksatla alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz. Hiçbir kişiye, aileye,
zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz. Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde
Kanun önünde eşitlik ilkesine uygun hareket etmek zorundadırlar.” hükmüne,
9.2. “Din ve Vicdan Hürriyeti” kenar başlıklı 24. maddesinde; “Herkes, vicdan, dini inanç ve
kanaat hürriyetine sahiptir. 14. madde hükümlerine aykırı olmamak şartıyla ibadet, dini ayin ve
törenler serbesttir. Kimse, ibadete, dini ayin ve törenlere katılmaya, dini inanç ve kanaatlerini
açıklamaya zorlanamaz; dini inanç ve kanaatlerinden dolayı kınanamaz ve suçlanamaz…”
hükmüne,
9.3.“Eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi” başlıklı 42’nci maddesinde; “Kimse, eğitim ve öğrenim
hakkından yoksun bırakılamaz. Öğrenim hakkının kapsamı kanunla tespit edilir ve düzenlenir. …”
hükmüne,
9.4. “Çalışma hakkı ve ödevi” kenar başlıklı 49. maddesinde; “Çalışma, herkesin hakkı ve
ödevidir. Devlet, çalışanların hayat seviyesini yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek için
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden 72IR-64BG-89HP kodu ile yapılabilir.
5 / 17
OCAK 2020 169