Page 173 - ilitam-dergisi
P. 173

İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI










                  çalıştıkları, Başkanlıklarında ilahiyat önlisans mezunu olup da ilahiyat lisans programına
                  başvurabilecek durumda olan personel sayısının 58.137 olarak tespit edildiği, ayrıca hali hazırda
                  ilahiyat önlisans eğitim programına devam eden personelde dikkate alındığında bütün personelin
                  yarısı veya daha fazlasının açılacak bir ilahiyat lisans programına katılma ihtimalinin mevcut olduğu,
                  bu sayıdaki personele verilecek bir eğitimin hem personelin kişisel gelişimine, hem de Başkanlığın
                  hizmetlerinin kalitesine önemli bir katkı sağlayacağı, konunun Başkanlıklarınca önerildiği ve
                  desteklendiği açıklamalarına yer verildiği,
                  19.3. Türkiye Diyanet Ve Vakıf Görevlileri Sendikası (Diyanet-Sen) tarafından üyelerinden
                  açıköğretim ilahiyat lisans (4 yıllık) eğitimi hususunda yoğun talep geldiği, bu talepler
                  doğrultusunda Diyanet İşleri Başkanlığı ve özellikle YÖK Başkanlığı nezdinde girişimlerde
                  bulunulduğu, Sendikalarına kayıtlı üye olan 82.361 kişiden 726 kişinin ilköğretim, 27.722 kişinin
                  lise, 52.470 kişinin önlisans, 1.249 kişinin lisans, 191 kişinin yüksek lisans ve 3 kişinin de doktora
                  eğitimini tamamladığı, esas yığılmanın önlisans grubunda olduğu açıklamalarına yer verildiği,
                  19.4. Türkiye Diyanet ve Vakıf Hizmetleri Kolu Kamu Görevlileri Sendikası (Türk Diyanet
                  Vakıf-Sen) tarafından üyelerinin büyük çoğunluğunun lisans eğitimi verilmesi yönünde taleplerinin
                  bulunduğu, konu ile ilgili Diyanet İşleri Başkanlığı ve YÖK Başkanlığı nezdinde sözlü ve yazılı
                  olarak girişimlerde bulunulduğu, açıköğretim lisans düzeyinde ilahiyat eğitimi verilmesinin
                  personellerinin bilgi ve birikimlerinin artırılmasına katkı sağlayacağı, 50 bin civarında personelin
                  açıköğretim ilahiyat önlisansı bitirdiği ve lisansı tamamlamak için bekledikleri, lisans eğitimi
                  alınmasının hem kişisel eğitime katkı sağlayacağı, hem de bilgilerin yenilenmesine sebep olacağı,
                  topluma önderlik, rehberlik yapan ve dinimizi anlatan, öğreten ve yaşantıları ile örnek olan din
                  görevlilerinin, Diyanet çalışanlarının ilahiyat lisans mezunu olmalarının halkımız tarafından da
                  olumlu karşılanmakta olduğu açıklamalarına yer verildiği anlaşılmaktadır.
                  20. Bilindiği üzere, Anayasamıza göre devletin temel amaç ve görevleri arasında (md.5),
                  demokrasiyi korumak, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin temel
                  hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan
                  siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmak, insanın maddi ve manevi varlığının gelişmesi için
                  gerekli şartları hazırlamaya çalışmak sayılmıştır. Kişinin maddi ve manevi varlığının gelişmesi
                  için gerekli şartlardan biri de kuşkusuz eğitim ve öğrenim hakkının herkese sağlanması ve bu
                  hakkın kullanımını sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engellerin kaldırılmasıdır.
                  21. Hem bir hak hem de ödev olarak Anayasanın 42 nci maddesinde düzenlenen “Eğitim ve
                  öğrenim” eğitim ve öğrenim hakkından hiç kimsenin yoksun bırakılamayacağı; öğretim hakkının
                  kapsamının kanunla tespit edileceği ve düzenleneceği; eğitim ve öğretim kurumlarında yürütülen
                  faaliyetlerin her ne suretle olursa olsun engellenemeyeceği kurala bağlanmıştır. Avrupa İnsan
                  Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1 No’lu Protokol’ün 2 nci maddesinin birinci cümlesinde de benzer
                  bir ifadeyle hiç kimsenin eğitim hakkından yoksun bırakılamayacağı hüküm altına alınmıştır.
                  22. Kamu hizmeti niteliği taşıyan “eğitim”, diğer kamu hizmetlerinden farklı olarak Anayasa
                  ve Sözleşme uyarınca doğrudan güvence altına alınmış bir haktır. Eğitim, çok özel bir kamu
                  hizmeti olarak sadece doğrudan faydaları olan bir hizmet değil, geniş sosyal fonksiyonları da
                  olan bir hizmet olarak, demokratik bir toplumda insan haklarının sağlamlaşması ve devamı
                  için vazgeçilmez bir niteliğe sahiptir. Anayasanın 42 nci maddesinde yer alan eğitim ve
                  öğrenim hakkı, bir yandan kamu otoritelerine bireyin eğitim ve öğrenim almasını engellememe
                  negatif ödevini yüklerken, diğer yandan, koşulları sağlayan herkesin eğitim ve öğretime etkin
                  bir şekilde katılabilmesini sağlama sorumluluğunu da yüklemektedir.
                        5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                         https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden 72IR-64BG-89HP kodu ile yapılabilir.
                                             9 / 17











                                                                      OCAK 2020   173
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178