Page 49 - Ön kapak-merged (1)
P. 49
İyi Yönetim İlkeleri Rehberi
bireysel yarar ile kamusal yarar arasındaki denge gözetilerek başvuranın arsası
üzerindeki imar plan uygulamasından kaynaklı kısıtlamanın kaldırılması veya
b) Tespit edilecek güncel kamulaştırma rayiç bedeli esas alınarak idare
tarafından başka taşınmazla takas işleminin makul sürede gerçekleştirmesini
teminen yeni bir işlem tesisi veya
c) İdare ile başvuran arasında taşınmazın kamulaştırma bedelinin, güncel
rayiç bedel gözetilerek mümkünse uzlaşma yoluyla belirlenmesi ve idare
tarafından kamulaştırma bedelinin makul sürede ödenmesini teminen yeni
bir işlem tesisi hususunda tavsiyede bulunulmuştur.
Örnek Olay-3: Kamu Denetçiliği Kurumunun 2019/2515 numaralı başvuru
hakkında 06/08/2019 tarihinde verdiği kararda; Deniz Kuvvetleri Komutanlığı
emrinde muhasebe müdürü olarak görev yapmakta iken 01/05/1986
tarihinde kendi isteği ile emekliye sevk edilen başvuran tarafından, aynı
tarihten itibaren kendisine emekli aylığı bağlandığı, 18/12/2018 tarihli SGK
işlemiyle 01/10/2008 tarihinden itibaren ek göstergesinin +2200 gösterge
rakamına, intibakının 1 inci derecenin 3 üncü kademesine yükseltildiği
belirtilerek ödenen emekli aylıklarının, 01/05/1986 tarihinden itibaren
düzeltilmesi, oluşan aylık farkları ve emekli ikramiyesi farkının yasal faiziyle
birlikte tarafına ödenmesi talep edilmiştir.
Kurumca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvurana emekli
aylığı bağlandığı tarihte; emekliliğe esas intibakın 1 inci derenin 3 üncü
kademesi olarak işleme alınması gerekirken idare tarafından sehven 1
inci derece 2 nci kademe olarak işleme alınmasının ve emekliliğe esas
ek gösterge rakamının tahsis işlemlerinin yerine getirildiği tarihte idare
tarafından doğru olarak hesaba alınmasına rağmen 1995 yılında 657 sayılı
Kanunda yapılan değişiklik sonrasındaki ek gösterge rakamının +2200
olarak hesaba alınmaması neticesinde emekli aylığı ile emekli ikramiyesinin
hesaplanmasında oluşan hatanın idarenin sorumluluğunda olduğu, diğer
bir deyişle emekliye ayrılma işleminin başlangıcı hariç sürecin tamamında
yetki, görev ve sorumluluğun idarede olması, emekli aylığı hesaplanması
işleminin karmaşıklığı, başvuranın alması gereken aylık/ikramiye tutarı ile
bağlanan aylık/ikramiye tutarı arasındaki farkın hesapta bir hata olduğuna
dair şüphe ya da tereddüt doğurmayacak düzeyde olduğu hususları bir arada
değerlendirildiğinde; idareye başvurmamanın makul bir sebebe dayandığı,
ancak başvuranın emekli aylıkları ve ikramiye farkının ödenmesi talebinin
zamanaşımına uğradığı gerekçesiyle reddedilmesi neticesinde, ulaşılmak
istenen kamu yararındaki toplumsal menfaat ile başvuranın mülkiyet
hakkının korunmasındaki bireysel yarar arasında kurulması gereken makul
dengenin başvuran aleyhine bozulduğu ve bunun da mülkiyet hakkına
yapılan müdahaleyi ölçüsüz kıldığı kanaatine varılmıştır.
Sonuç olarak, başvuranın emekli aylıkları farkı ile emekli ikramiyesi farkının,
emekli aylığı bağlandığı tarihteki alım gücüne denkleştirilerek başvurana
ödenmesi için makul sürede yeni bir işlem tesis edilmesi hususunda idareye
tavsiyede bulunulmuştur.
48