Page 7 - Ön kapak-merged (1)
P. 7

İyi Yönetim İlkeleri Rehberi



                   Bu kapsamda, bireylerin kamu hizmetlerinden daha hızlı ve sorunsuz bir
                   şekilde  yararlanması,  hizmetler  sunulurken  kamuoyunun  talepleri  göz
                   önünde bulundurularak katılımının sağlanması, kötü yönetimden kaynaklı
                   aksamalar ile hak ihlallerinin önüne geçilmesi, hizmet kusuru veya temel
                   hak ve özgürlüklere müdahale söz konusu olduğunda bireylerin hak arama
                   yollarını etkin bir şekilde kullanmasının temin edilmesi amacıyla şeffaflık,
                   hesap verebilirlik ve bilgilendirme yükümlülüğüne riayet eden bir yönetim
                   modeli arayışları içine girilmiştir.
                   Ülkemizde, dünyadaki gelişmelere paralel olarak küreselleşme ve Avrupa
                   Birliği üyeliği sürecinin etkisi ve kamuoyunun gerek iç dinamikler gerekse
                   dünyadaki  gelişmelere  bağlı  olarak  değişen  ve  artan  talepleri  karşısında
                   1980’li  yılların  ortalarından  itibaren  başlayan  ve  2000’li  yıllarda  hız
                   kazanan idari reform sürecine tanıklık edilmektedir.

                   Bu  süreçte  özellikle  hizmet  kalitesinin  yükseltilmesi,  hizmetlere  daha
                   kolay ve hızlı erişimin sağlanması, dijital hizmetlerin artırılması, şeffaflık,
                   hesap  verebilirlik,  açık  devlet  gibi  kavramların  öne  çıkmasıyla  iyi
                   yönetimin sağlanması adına hem anayasal hem de yasal düzeyde birçok
                   yeniliğe imza atılmış, yeni kurumlar ortaya çıkmış, var olan kurumlar da
                   kendilerini yenilemiştir.

                   Ülkemizde  2012  yılında  Kamu  Denetçiliği  Kurumunun  kurulması  ve
                   şikâyet  başvurularını  kabul  etmesiyle  birlikte,  iyi  yönetim  ilkelerinin
                   hukuki  ve  idari  denetim  ölçütü  olarak  değerlendirilmesinde  yeni  bir
                   dönem başlamıştır.
                   Kamu Denetçiliği Kurumu kamu hizmetlerinde kalitenin artırılmasına yönelik
                   bağımsız ve etkin şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle idarenin işleyişi
                   ile  ilgili  şikâyet  üzerine,  idarenin  her  türlü  eylem  ve  işlemleri  ile  tutum
                   ve  davranışlarını;  insan  haklarına  dayalı  adalet  anlayışı  içinde,  hukuka,
                   hakkaniyete  ve  iyi  yönetim  ilkelerine  uygunluk  yönlerinden  incelemek,
                   araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlendirilmiştir.
                   Kamu Denetçiliği Kurumu, Dünya uygulamasında ise “ombudsmanlık” olarak
                   nitelendirilen bu müessesenin tarihi arka planı medeniyetimizin köklerine
                   kadar uzanmaktadır. Hz. Peygamberin de kuruluşuna iştirak ettiği Hilfu’l-
                   Fudûl, Hz. Ömer’in halifeliği sırasında kurumsal olarak gündeme gelen hisbe
                   teşkilatı,  Abbasiler  devrinde  devlet  teşkilatının  önemli  bir  unsuru  haline
                   gelen divan-ı mezalim ve Osmanlı Devletinde halkın şikâyetlerini dinlemek
                   ve  haksızlıkları  gidermekle  görevli  Divan-ı  Hümayun,  ombudsmanlık
                   uygulamasının benzerlerinin tarihimizde de yer aldığını göstermektedir.

                   Ayrıca  modern  ombudsmanlığın  ilk  örneğiyle  İsveç’te  karşılaşılmasına
                   rağmen Högste Ombudsmannen olarak adlandırılan bu uygulamanın ilham
                   kaynağı da tarihimizdeki kimi olaylarla doğrudan  ilişkilidir. Zira İsveç Kralı
                   XII.  Şarl’ın  Poltava  Savaşında  Ruslara  yenilmesi,  bunun  üzerine  Osmanlı




          6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12