Page 117 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 117

KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK


               li çok büyük projeler uygulanıyor. Kadına yönelik   lıyor, çalışma yapılıyor. Bu kaynaklar gerçekten
               şiddetle  mücadele  eden,  görev  alanına  giren  ku-  “etkin kullanılıyor mu? Uygun yerlerde kullanı-
               rumların çalışanlarına eğitimler veriliyor, eğitim   lıyor  mu?  Nasıl  bir  sonuç  yaratıyor?”  sorularına
               modülleri hazırlanıyor. ŞÖNİM’LER var, Sığınma   cevap üretmiyoruz. Eğer bir yerlerde bir sorun
               Evleri var, Kadın Danışma Merkezleri var.       varsa, tökezleyen yer neresidir hani kurumlar-
                                                               dan, kurumsal yapılanmadan kaynaklı bir sorun
                                                               mu var? Çalışanlardan kaynaklı bir sorun mu var?
                           Mevzuatta yapılan
                       düzenlemelerin, yürütülen               Müdahale etmek için bunu bilmek gerekiyor. Şid-
                                                               det söz konusu olduğunda sığınma evi sonrasının
                       projelerin hangi nedenlerle             planlanmasından mı, koruyucu önleyici hizmet-

                     beklenen sonucu yaratmadığı,              lerde mi kaynaklı bir sorun olduğunun öncelikle
                    eksikliklerin, sorun alanlarının,          tespit edilmesi, yani bir etki analizinin yapılması
                    engellerin ve direnç noktalarının          gerekiyor. Bunu sadece kadına yönelik şiddet için
                         neler olduğunun ortaya                söylemiyorum. Eğitim hizmetleri için de söylüyo-
                                                               rum. Çünkü eğitim alanında da pek çok değişiklik
                    çıkarılmasına ilişkin çalışmalara          yapılıyor ama bu değişikliklerin kız çocuklarına,

                         ihtiyaç duyulmaktadır.                oğlan çocuklarına etkisini ölçmüyoruz. Benim
                                                               son baktığım verilerde orta öğretimde okullaş-

               Son yıllarda pek çok yasal düzenleme yapılmış, ge-  ma oranlarında aslında kız çocuklarının mesafeyi
               nelgeler yayınlanmıştır. KSGM tarafından Ulusal   epey bir kapattığı yönünde. Hatta belli bölgelerde
               Eylem Planları hazırlanmış, kamu kurumlarında   kız çocuklarının okullaşma oranı daha fazla, orta
               çalışanlara eğitimler  verilmiş, toplumda  farkın-  öğretimden bahsediyorum. Ama sonra bu verilere
               dalık  yaratıcı  çalışmalar yapılmıştır.  (televizyon   biraz daha dikkatli baktığımızda aslında açık lise
               için kısa filmler, afişler vb.) Ancak bu güne kadar   mevzusunun okullaşma oranlarını artırdığını gö-
               yürütülen bu çalışmalara rağmen, kadın cinayetle-  rüyoruz. 4+4+4 eğitim sisteminde ilk iki 4 zorun-
               rindeki artış, kadına yönelik şiddete ilişkin veriler   lu, sonrasında okula gitme zorunluluğu ortadan
               beklenen sonuçların elde edilmediğini göstermek-  kalkıyor.
               tedir. Mevzuatta yapılan düzenlemelerin, yürütü-
               len projelerin hangi nedenlerle beklenen sonucu          CEİD olarak kamu pek
               yaratmadığı, eksikliklerin, sorun alanlarının, en-
               gellerin ve direnç noktalarının neler olduğunun           çok politika uyguluyor,
               ortaya çıkarılmasına ilişkin çalışmalara ihtiyaç du-       bu politikaların bir
               yulmaktadır.                                           değerlendirmesini yapalım,

               Diğer sorun alanlarında da eğitimde, sağlıkta da      izleyelim, nerelerde sorun var
               çalışmalar yapılıyor; ama Türkiye’de sanki eksik     tespit edelim ve politikalarımızı
               olan  şey  yaptığımız  bu çalışmaların  etkisini  ölç-
               memek, etki analizlerinin yapılmaması. Örneğin        onun üzerinden güncelleyelim
               kadına yönelik şiddette pek çok kaynak kullanı-                  diyoruz



                                                                                            19 HAZİRAN 2017, ANKARA  117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122