Page 117 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 117
KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK
li çok büyük projeler uygulanıyor. Kadına yönelik lıyor, çalışma yapılıyor. Bu kaynaklar gerçekten
şiddetle mücadele eden, görev alanına giren ku- “etkin kullanılıyor mu? Uygun yerlerde kullanı-
rumların çalışanlarına eğitimler veriliyor, eğitim lıyor mu? Nasıl bir sonuç yaratıyor?” sorularına
modülleri hazırlanıyor. ŞÖNİM’LER var, Sığınma cevap üretmiyoruz. Eğer bir yerlerde bir sorun
Evleri var, Kadın Danışma Merkezleri var. varsa, tökezleyen yer neresidir hani kurumlar-
dan, kurumsal yapılanmadan kaynaklı bir sorun
mu var? Çalışanlardan kaynaklı bir sorun mu var?
Mevzuatta yapılan
düzenlemelerin, yürütülen Müdahale etmek için bunu bilmek gerekiyor. Şid-
det söz konusu olduğunda sığınma evi sonrasının
projelerin hangi nedenlerle planlanmasından mı, koruyucu önleyici hizmet-
beklenen sonucu yaratmadığı, lerde mi kaynaklı bir sorun olduğunun öncelikle
eksikliklerin, sorun alanlarının, tespit edilmesi, yani bir etki analizinin yapılması
engellerin ve direnç noktalarının gerekiyor. Bunu sadece kadına yönelik şiddet için
neler olduğunun ortaya söylemiyorum. Eğitim hizmetleri için de söylüyo-
rum. Çünkü eğitim alanında da pek çok değişiklik
çıkarılmasına ilişkin çalışmalara yapılıyor ama bu değişikliklerin kız çocuklarına,
ihtiyaç duyulmaktadır. oğlan çocuklarına etkisini ölçmüyoruz. Benim
son baktığım verilerde orta öğretimde okullaş-
Son yıllarda pek çok yasal düzenleme yapılmış, ge- ma oranlarında aslında kız çocuklarının mesafeyi
nelgeler yayınlanmıştır. KSGM tarafından Ulusal epey bir kapattığı yönünde. Hatta belli bölgelerde
Eylem Planları hazırlanmış, kamu kurumlarında kız çocuklarının okullaşma oranı daha fazla, orta
çalışanlara eğitimler verilmiş, toplumda farkın- öğretimden bahsediyorum. Ama sonra bu verilere
dalık yaratıcı çalışmalar yapılmıştır. (televizyon biraz daha dikkatli baktığımızda aslında açık lise
için kısa filmler, afişler vb.) Ancak bu güne kadar mevzusunun okullaşma oranlarını artırdığını gö-
yürütülen bu çalışmalara rağmen, kadın cinayetle- rüyoruz. 4+4+4 eğitim sisteminde ilk iki 4 zorun-
rindeki artış, kadına yönelik şiddete ilişkin veriler lu, sonrasında okula gitme zorunluluğu ortadan
beklenen sonuçların elde edilmediğini göstermek- kalkıyor.
tedir. Mevzuatta yapılan düzenlemelerin, yürütü-
len projelerin hangi nedenlerle beklenen sonucu CEİD olarak kamu pek
yaratmadığı, eksikliklerin, sorun alanlarının, en-
gellerin ve direnç noktalarının neler olduğunun çok politika uyguluyor,
ortaya çıkarılmasına ilişkin çalışmalara ihtiyaç du- bu politikaların bir
yulmaktadır. değerlendirmesini yapalım,
Diğer sorun alanlarında da eğitimde, sağlıkta da izleyelim, nerelerde sorun var
çalışmalar yapılıyor; ama Türkiye’de sanki eksik tespit edelim ve politikalarımızı
olan şey yaptığımız bu çalışmaların etkisini ölç-
memek, etki analizlerinin yapılmaması. Örneğin onun üzerinden güncelleyelim
kadına yönelik şiddette pek çok kaynak kullanı- diyoruz
19 HAZİRAN 2017, ANKARA 117