Page 118 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 118

KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK


               Kız çocukları okula gitmeden aslında eğitim gö-  Bir de Sema Kendirci izlemeden bahsetti. Gerçek-
               rüyorlar ve açık liseye gidenlerin %90’ını kız ço-  ten bir izleme yapmamız gerekiyor. Yani hangi
               cukları oluşturuyor. Bu kız çocukları açısından   alanlarda neredeydik, nereye geldik? İşte 2000’de
               aslında olumsuz bir durum. Çünkü eğitim sadece   neredeydik 2014’de nereye geldik? İzleme faaliye-
               mezun olmak, diploma almak anlamı taşımıyor.    ti aksayan yönleri, sorun olan alanları görmemiz
               Belli noktalarda, bölgelerde olumlu olarak da gö-  ve uygun politikalar üretmemiz açısından önemli;
               rülebilir; ama eğitim toplumsallaşmayı da sağla-  ama bu izlemeyi toplumsal cinsiyete duyarlı bir bi-
               dığı için buna da vurgu yapmak gerekiyor. Diğer   çimde yapmamız gerekiyor. Yani genel bir izleme-
               alanlar için de benzer şeyleri söyleyebiliriz.   den ziyade kadınların durumu ne erkeklerin du-
                                                               rumu onu görmek gerekiyor. Kamu politikalarının
               CEİD olarak kamu pek çok politika uyguluyor, bu
               politikaların bir değerlendirmesini yapalım, izle-  da toplumda yaşayan her bir bireye, kişiye etkisi
               yelim, nerelerde sorun var tespit edelim ve politi-  ne onu izlemek ve görmek gerekiyor.
               kalarımızı onun üzerinden güncelleyelim diyoruz.   Burada elbette kendi projelerimizden bahsetme-
               Kamu Denetçiliği Kurumu olarak, siz idarecilerle   yeceğiz; ancak Cinsiyet Eşitliği İzleme Derneği
               de toplantı yapacaksınız. Muhtemelen bu toplan-  olarak biz “Toplumsal Cinsiyet Eşitliğini İzleme
               tının sonuçlarını aktaracaksınız. Eğer uygun gö-  Projesi” uyguluyoruz. Projede sizin şu an ifade et-
               rürseniz bu her alanda uyguladığımız politikaların   tiğiniz kadına yönelik şiddet, eğitim, çalışma ha-
               bir etki analizinin, değerlendirilmesinin yapılma-  yatı, sağlık, karar alma mekanizmalarında kadın
               sını bence öneri olarak sunabiliriz.            temsili ve medyaya ek olarak insan ve kadın tica-
                                                               retini, spor, din ve kentsel hizmetlerden yararlan-
                                                               mayı cinsiyet eşitliği çerçevesinde ortaya koyan,
                    Cinsiyet Eşitliği İzleme Derneği           değerlendiren raporlar hazırlıyoruz. Bu proje yeni
                     olarak biz “Toplumsal Cinsiyet            başladı, 2 yıl sürecek. Geçen hafta ilk paydaş ziya-
                        Eşitliğini İzleme Projesi”             retimizi KEFEK’e gerçekleştirmiştik. Önümüzdeki

                       uyguluyoruz. Projede sizin              günlerde de Kamu Denetçiliği Kurumu’nu ziyaret
                       şu an ifade ettiğiniz kadına            etmek istiyoruz. Belki Kamu Denetçiliği Kurumu
                     yönelik şiddet, eğitim, çalışma           kendi raporlarını oluştururken bu proje çerçeve-
                                                               sinde  oluşturacağımız  mevcut  durumu  gösteren
                       hayatı, sağlık, karar alma              raporlara da bakabilir. Bu raporlarda her bir alanı
                        mekanizmalarında kadın                 izlemeyi sağlayacak izleme göstergeleri de yer ala-
                      temsili ve medyaya ek olarak             cak.
                     insan ve kadın ticaretini, spor,          İkincisi, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun raporla-

                       din ve kentsel hizmetlerden             rını inceledim. Engellilerle ilgili çok fazla başvuru
                      yararlanmayı cinsiyet eşitliği           olduğunu gördüm. Eğer Kamu Denetçiliği Kuru-
                       çerçevesinde ortaya koyan,              mu tavsiye önerilerinde bulunurken raporlarını
                                                               toplumsal cinsiyet eşitliğini göz önünde bulundu-
                         değerlendiren raporlar                rarak yazarsa bu diğer kurumlarında hizmet verir-

                              hazırlıyoruz.                    ken toplumsal cinsiyete duyarlı bir biçimde hizmet



           118   19 HAZİRAN 2017, ANKARA
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123