Page 168 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 168

KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK


                         sağlanması, hizmet sunanların ve hizmet alanların güvenliğinin sağlanması açısından olumlu
                         etkiler sağlayabilir. Danışma merkezlerinin ve konuk/sığınma evlerinin kapasiteleri aşılmama-
                         lı, özellikle konuk/sığınma evinde kalan kadınlara sunulan hem fiziki alt yapı hem de personel
                         yetersizliğine neden olunmamalıdır.

                      8.  Konuk/sığınma evi sonrası destek mekanizmalarının mutlaka kurulması, var olanların güç-
                         lendirilmesi gerekmektedir. Şiddet gördüğü için konuk/sığınma evine gelen ve konuk/sığınma
                         evinde bir süre kaldıktan sonra günlük yaşamına geri dönen kadınlardan bazılarının yeni bir
                         şiddet sarmalına girerek tekrar konuk/sığınma evine döndükleri görülmektedir. Kadınların
                         hizmet almadan ön kabul birimlerinden veya konuk/sığınma evinden ayrılmaları, ancak ye-
                         niden konuk/sığınma evine geri dönmek zorunda kalmaları, içinde bulundukları ruh hali do-
                         layısıyla, kırılgan yapılarını daha da pekiştirebilecek sonuçlara yol açabilmektir. Şiddet gören
                         kadınlar ile barınma amaçlı gelen kadınların fiziki mekânlarının ayrıştırılması önemli olup,
                         şiddet gören kadınların konuk/sığınma evi sonrasında yaşadıkları ekonomik temelli sorunla-
                         rının çözümüne yönelik tedbirlere ihtiyaç duyulmkatadır. Bu bağlamda, ilk kabullerde meslek
                         elemanı sayısının artırılması, meslek elemanlarının niteliğinin artırılması, konuk/sığınma ev-
                         lerinin kapasitelerinin artırılması ve mülteci/sığınmacı/göçmen kadınlar için konuk/sığınma-
                         evi ve sonrası hizmetlerin geliştirilmesi gerekmektedir.

                      9.  Tüm kadın konuk/sığınma evlerinde kendi bünyesinde kreş biriminin/hizmetinin bulunması-
                         nın, bunların çalışma saatlerinin kadınların çalışma saatlerine göre gerekli durumlarda akşam
                         7’ye kadar uzatılabilmesi ve hafta sonu da kreş hizmeti verilebilecek düzenlemelerin getirilme-
                         si gerek lonuk/sığınma evinde bulunulan dönemde, gerekse sonrasında kadının destekleyerek
                         güçlendirilmesi için önemli bir hizmet olmaktadır.

                      10. Kadın konuk/sığınma evinden ayrıldıktan sonra STANDART izleme mekanizması bulunma-
                         maktadır. Takip-izleme ile ilgili ŞÖNİMler nezdindeki uygulamanın gözden geçirilerek iyileş-
                         tirilmesinin gerekliliği; özellikle avukatların müvekkillerine ulaşabilmesi, tam bilgilendirilme-
                         lerin yapılabilmesi için mevcut hüküm kapsamında iyileştirme yapılmalıdır. Kadın konukevi
                         personeli de bu konuda güçlendirilmelidir.

               Sonuç olarak, kira ve diğer yardımların standardizasyonu, mesleki güçlendirmenin açık istihdam alanlarıyla
               bağlantılı olarak geliştirilmesi, ŞÖNİM’lerde tek kapı (emniyet, sağlık, MEB) hizmetinin sağlanması,
               mahkeme kararına rağmen 6284 Sayılı Kanun’da öngörülen koruma tedbirlerinin uygulanamaması,
               kadının sığınma evinden ayrılması ve SGK kapsamına alındıktan sonra yardımlarının kesilmesi, 3 yaş
               altı çocukların kreşten faydalanamaması, şiddet uygulayana dair tedavi tedbirinin uygulanmasında Sağlık
               Bakanlığı’nın zorlayıcı bir rol üstlenmelerinin gerekliliği ve çalışan meslek uzmanlarının/elemanlarına
               “Sığınma Sonrası Hayata Geçiş Eğitimleri” konusunda eğitim ve destek verilmesi vurgulanması gereken
               diğer hususlardır.






           168   19 HAZİRAN 2017, ANKARA
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173