Page 166 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 166

KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK


               ğınmaevi hizmetleri konusunda bilgi ve deneyim paylaşımında bulunması hizmet tanımlarının standart-
               laşması, sığınmaevlerinin ihtisaslaşması ve konukevi sonrası destek mekanizmalarının ilgili taraflar ve
               bütüncül politikalar ile desteklenmesine imkan verecektir.

               Kadın konuk/sığınma evlerinin mevcut olanaklarının yarattığı fırsatlar ve  önündeki zorluklar olarak yerel
               yönetimlerin bu kapsamda tanımlı, ihtisaslaşmaya yardımcı olacak, yerel yönetimlerde standart uygulan-
               ma imkanı bulacak  Yerel Yönetimlerde Kadın Hizmet Modeli geliştirmeleri acilen gerekmektedir. Ayrıca,
               konukevi sonrası destek mekanizmalarının geliştirilerek, bunların kapsamlı yönetmelik ve mevzuatlarla
               desteklenmesi elzemdir.

               Bu bağlamda,  kadın konuk/sığınma evi hizmetleri  kapsamında fırsatlar  ve zorlukları  aşağıdaki ana
                                     3
               başlıklarla özetleyebiliriz :
                      1.  Kadın konuk/ sığınma evlerinin mevcut durumda tespit edilen eksikliklerinin giderilmesi ve
                         sığınmaevi sonrası destek mekanizmalarının geliştirilmesine ilişkin standart bir hizmet mode-
                         linin oluşturulması, paydaşlarla paylaşılarak geniş uygulama alanı bulmasına fırsat tanınması
                         gerekmektedir.

                      2.  Tüm belediyelerin “Kadın Hizmet Birimleri” bulunmalıdır. Çalışanlarının toplumsal cinsiyet
                         duyarlılıkları olmakla birlikte, şiddet mağduru kadınlara yaklaşım konusunda uygun eğitim-
                         leri almadıkları görülmektedir. Ayrıca belediyeler daha çok şiddete uğramış kadınlara yönelik
                         hizmet sunmakta olup, şiddetin önlenmesine yönelik faaliyetleri genelde yoktur. Belediyelerin
                         çoğunluğunda konukevleri bulunmamakta ve belediyelerin bu konuda ortak uygulayabilecek-
                         leri yönergeleri veya yönetmelikleri de bulunmamaktadır. Yerel yönetimlerin bütçelerinde bu
                         konuya özel kaynak tahsis edilmesinin gerekliliği ve finansal denetimlerin yapılmasının gerek-
                         liliği görülmektedir. Engellilere yönelik hizmetlerin genellikle yetersizdir. Bazı kadın konukev-
                         lerinin mevcut fiziki koşulları engellilere uygun değildir. Belediyelerde “eşitlik biriminin” olma-
                         sı gereklidir. Özellikle şiddet önleyici faaliyetlere ağırlık verilmesi gerekmektedir. Sektörler ve
                         disiplinler arası işbirliği sağlanmalıdır.

                      3.  Kadın konuk/sığınma evlerinde meslek elemanı eksikliği, uzman olmayan kişilerin çalıştırıl-
                         ması ve hizmet kapsamının bazı durumlarda ne olacağıyla ilgili mevzuat yetersizlikleri özel
                         durumlarda önemli bir sorun olmaktadır. Örneğin, sokakta kalan kadın şiddete açık hedef
                         olarak tehlike altındadır. Ancak ŞÖNİM’in görev tanımında bulunmadığından bu tür kadınlar
                         birimlere kabul edilmemektedir. Özellikle, hizmet alanlar arasında güvensizliğe neden olmak-
                         tadır. Çalışanların alt yapısı, sosyal çalışmacı veya psikolog gibi, çalışacağı alana uygun olmalı-
                         dır. Ayrıca çalışanların özlük hakları ile ilgili sorunları dikkate alınarak çözümlenmelidir. Kadın
                         konuk/sığınma evlerinin 7/24 açık olması zorunlu olması nedeniyle gece vardiyasının deği-



               3  Burada belirtilen konu başlıkları  Kadın Konukevi ve Sonrası Destek Mekanizmaları Çalıştayı,  11-12 Mayıs 2017,
               Ankara kapsamında; yerel yönetim temsilcileri, kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri , sivil toplum kuruluşlarının temsilci-
               leri, akademisyenler ve hukukçular tarafından detaylı tartışılarak, çalıştay sonuç bildirisi ve raporunda ayrıntılı olarak yer almıştır.



           166   19 HAZİRAN 2017, ANKARA
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171