Page 145 - Kadın ve Çocuk Çalıştayı
P. 145

İkinci en önemli şey; bu mekanizmalar eğer iyi izlenmezse, yeni mağ-
              duriyetler yarattığı görüldü. Üçüncü sonucumuz; kullanılan sığınma
              ev sonrası mekanizmaları izlemede örneğin, bu kadınların, başvuran
              kadınların  yüzde  88’i ilkokul mezunu olarak  geçiyor,  ama  bunların
              çoğunluğu okuma yazma bilme anlamında okur-yazar ilkokul me-
              zunu. Artı birincil yardım talepleri giysi yüzde 72 bu tür bir gruptan
              söz ediyoruz. Bu kimselerin mağduriyetlerinin tekrarlamaması için
              kendilerinin destek sonrası pratik hayata katılımlarının sağlanması
              gerekiyor.
              Peki bu nasıl olur derseniz? Bütün konuştuğumuz o algı mekanizma-
              larıyla beraber, gizlilik var. Bu kişilerin donatı sağlıyor, beceri sahibi ol-
              maları gerekiyor. Bunlara yönelik verilen bazı sığınma evlerinde beceri
              kurslarının toplumsal cinsiyete yönelik, biçki, nakış, resim gibi olduğu
              görülmekte. Bunların kendi kendilerine yetecek mali kaynağı yaratma-
              dığı görülmekte. Artı daha sonra iş bulma konusunda, maalesef bu an-
              lamdaki kadın dostu işyerlerinin az olması, gizlilik, algı gibi problemler
              nedeniyle  sürekli  gelir  kazanamamaları  nedeniyle  mağduriyetlerinin
              değişerek devam etmesi; tekrar şiddet mağduru oldukları yere döndük-
              leriyle, altı ay içinde yeni bir belediyede, yeni bir il değiştirerek, bu yar-
              dımlara muhtaç oldukları görülmekte.
              Burada hiç konuşmadığımız, belki en az konuştuğumuz, eşitsizlikler
              içindeki eşitsizlik. Neyi kastediyoruz? Engelli olanları, neyi kastediyo-
              ruz, çocuklar. Özellikle çocuklar gerek cezaevlerinde, gerekse sığınma
              evlerinde maalesef mağdur olan anneleri nedeniyle daha yüksek oranlı
              mağduriyet yaşamaktadırlar ve ilerideki yaşantılarını sürdürebilirken,
              sırtlarında bir mağduriyet yüküyle, içeriye girmeden devam ettirmek-
              tedirler.
              Ne yapılabilir? Bir örnekle bu konuşulabilir, rol modellerimiz iyi
              kamu yöneticisi olabilir, iyi öğretmen olabilir, iyi kurs öğretmenimiz
              olabilir. Asıl ihtiyacın ben bu biraz önce anlatılanlardan gördük. Fail
              üstüne pek fazla gidilmiyor çalışmalarda; ama aslında “şiddet” tanı-
              mını detaylandırarak, kamu kurumları tutabiliyor, kişiler üstünden.
              Bölgelerdeki şiddet türlerini de biliyoruz. Belki bu kök etkisi üstünde
              bir şiddet haritası çıkartılabilir. Failin üstünden, özellikle üstünden
              gereklilikler üstünden oluşabilecek mağduriyetler önlem mekaniz-
              maları üstünden.








                144  T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150