Page 141 - Kadın ve Çocuk Çalıştayı
P. 141

belli değil bile denildi. Kadına yönelik şiddet derken neden bahsediyoruz,
              toplumsal cinsiyete dayalı şiddet derken neden bahsediyoruz; aile içi şid-
              det derken neden bahsediyoruz? Bunların hepsi bildiğiniz gibi hem sözleş-
              melerde, hem literatürde ayrı ayrı tanımlanıyor. Neden önemli? Çünkü ayrı
              şekillerde müdahale stratejileri geliştirmek gerekir.

              Kadına kadın olduğu için gerçekleştirilen şiddet türüyle mücadele et-
              mek için farklı bir norm değişimine gitmemiz gerekir. Çocuğa aile için-
              de bir “disiplin” disiplin yöntemi olarak uygulanan cezalandırmadan
              bahsediyorsak, ayrı bir strateji uygulamamız gerekir. Dolayısıyla, birinci
              adım olarak hepimiz için, bahsettiğimiz şiddet türünün ne olduğunu ta-
              nımlayarak harekete geçmemizin önemli olduğunu düşünüyorum.

              Çatışma ve savaş alanlarındaki şiddetten bahsediyorsak, başka müda-
              hale yöntemlerine gireceğiz. Akrandan akrana şiddetten bahsediyorsak
              başka, trafikte karşılaşılan şiddetten bahsediyorsak başka. Ama her-
              hangi toplumsal cinsiyete dayalı olan şiddet ise bunun temelinde daha
              önce de konuşulduğu gibi toplumsal cinsiyet normlarının toplumsal
              cinsiyete dayalı ayrımcılığın tespit edilmesi ve buna yönelik bir norm
              değişimi çalışması yapılması gerektiği çok aşikar.
              Eğitimden bahsedildi. Bu konuda eğitimle ilgili birkaç noktanın altını
              çizmek istiyorum. Eğitimin toplumsal cinsiyet normları açısından dö-
              nüştürücü ve kız çocukları için güçlendirici, erkek çocukları için de far-
              kındalık yaratıcı bir eğitim olması önemli. Erkek çocukları için kendisini
              karşı cinsle nasıl bir ilişkide görmesi gerektiğini anlamaları, eşitliğin
              ne olduğunu anlamalarının önemli olduğu bir eğitimden bahsediyoruz.

              Bugün hâlâ yaptığımız birçok toplantıda ya da eğitimde toplumsal cinsi-
              yet eşitliği derken, eşitliğin aslında aynılık zannedildiğini görebiliyoruz.
              Eşitliğin aynı olup olmadığını, eşitliğin kaynaklara erişiminde, kaynakla-
              rı kullanımında, kararlara katkıda bulunmakta eşitli anlamına geldiğini
              öğretmemiz lazım, küçüklükten itibaren. Hakkaniyet demek olduğunu
              öğretmemiz  lazım,  küçüklükten itibaren. Kız  çocukları  için  de kendi-
              lerini güçlendirici, hayatta kendilerini hem koruma yönünde, hem de
              kararlara erişim yönünde güçlendirici bir eğitim alıyor olmalarını sağ-
              lamamız önemli.

              Burada toplumsal cinsiyet normlarının dönüştürülmesi konusunda da
              baştan beri konuşuldu aslında, kadınların meselesi değil, bu erkeklerle
              birlikte yapılan bir şey. Erkeklerin de dahil edilmesi gerekir diye konu-





                140  T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146