Page 141 - Kadın ve Çocuk Çalıştayı
P. 141
belli değil bile denildi. Kadına yönelik şiddet derken neden bahsediyoruz,
toplumsal cinsiyete dayalı şiddet derken neden bahsediyoruz; aile içi şid-
det derken neden bahsediyoruz? Bunların hepsi bildiğiniz gibi hem sözleş-
melerde, hem literatürde ayrı ayrı tanımlanıyor. Neden önemli? Çünkü ayrı
şekillerde müdahale stratejileri geliştirmek gerekir.
Kadına kadın olduğu için gerçekleştirilen şiddet türüyle mücadele et-
mek için farklı bir norm değişimine gitmemiz gerekir. Çocuğa aile için-
de bir “disiplin” disiplin yöntemi olarak uygulanan cezalandırmadan
bahsediyorsak, ayrı bir strateji uygulamamız gerekir. Dolayısıyla, birinci
adım olarak hepimiz için, bahsettiğimiz şiddet türünün ne olduğunu ta-
nımlayarak harekete geçmemizin önemli olduğunu düşünüyorum.
Çatışma ve savaş alanlarındaki şiddetten bahsediyorsak, başka müda-
hale yöntemlerine gireceğiz. Akrandan akrana şiddetten bahsediyorsak
başka, trafikte karşılaşılan şiddetten bahsediyorsak başka. Ama her-
hangi toplumsal cinsiyete dayalı olan şiddet ise bunun temelinde daha
önce de konuşulduğu gibi toplumsal cinsiyet normlarının toplumsal
cinsiyete dayalı ayrımcılığın tespit edilmesi ve buna yönelik bir norm
değişimi çalışması yapılması gerektiği çok aşikar.
Eğitimden bahsedildi. Bu konuda eğitimle ilgili birkaç noktanın altını
çizmek istiyorum. Eğitimin toplumsal cinsiyet normları açısından dö-
nüştürücü ve kız çocukları için güçlendirici, erkek çocukları için de far-
kındalık yaratıcı bir eğitim olması önemli. Erkek çocukları için kendisini
karşı cinsle nasıl bir ilişkide görmesi gerektiğini anlamaları, eşitliğin
ne olduğunu anlamalarının önemli olduğu bir eğitimden bahsediyoruz.
Bugün hâlâ yaptığımız birçok toplantıda ya da eğitimde toplumsal cinsi-
yet eşitliği derken, eşitliğin aslında aynılık zannedildiğini görebiliyoruz.
Eşitliğin aynı olup olmadığını, eşitliğin kaynaklara erişiminde, kaynakla-
rı kullanımında, kararlara katkıda bulunmakta eşitli anlamına geldiğini
öğretmemiz lazım, küçüklükten itibaren. Hakkaniyet demek olduğunu
öğretmemiz lazım, küçüklükten itibaren. Kız çocukları için de kendi-
lerini güçlendirici, hayatta kendilerini hem koruma yönünde, hem de
kararlara erişim yönünde güçlendirici bir eğitim alıyor olmalarını sağ-
lamamız önemli.
Burada toplumsal cinsiyet normlarının dönüştürülmesi konusunda da
baştan beri konuşuldu aslında, kadınların meselesi değil, bu erkeklerle
birlikte yapılan bir şey. Erkeklerin de dahil edilmesi gerekir diye konu-
140 T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU