Page 710 - kamu-personel-rejimi-2
P. 710
D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
35) Anayasamızın 10 uncu maddesinde ifadesini bulan kanun
önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü
maddesindeki etkili başvuru hakkının ve 17 nci maddesindeki hakları
kötüye kullanma yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve
bilgiye rastlanmadığı anlaşıldığından, şikâyete konu olayda insan hak-
ları ihlalinin söz konusu olmadığı sonucuna varılmıştır.
E. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
36) 28/3/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde
de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa
Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış
Yasası”nda da yer verilmiştir.
37) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme netice-
sinde, idare tarafından ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde hare-
ket edilmiş olması nedeniyle “kanunlara uygunluk” ilkesine uyuldu-
ğu, şikayetçilere makul sürede, gerekçeli cevapların verildiği, şikâyet
başvurusu kapsamında ilgili idareden istenilen bilgi ve belgelerin sü-
resi içinde Kurumumuza gönderildiği ve yeterli cevapların verildiği
görülmüş, yapılan görüşmelerde işbirliği gösterilmesi memnuniyetle
karşılanmış, ancak idare tarafından şikayetçilere verilen cevaplarda iş-
leme karşı hangi sürede hangi mercilere başvurulabileceğinin gösteril-
memiş olması sebebiyle “karara karşı başvuru yollarının ve süresinin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 705