Page 447 - kamu-personel-rejimi-3
P. 447

F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               21. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
            aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri
            debeklenmektedir.
               22. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6’ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
            idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
            gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
            maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
            lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
            dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
            karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
            rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
            rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
            tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
            miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
            teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41’inci maddesinde
            de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer ilkelere Avrupa
            Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış
            Yasası”nda da yer verilmiştir.
               23. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
            de; idarelerden istenilen bilgi ve belgelerin süresi içinde ve gerekçeli
            olarak Kurumumuza gönderildiği, idarenin başvuranla ilgili işlemle-
            rinde kanunlara uygunluk, hesap verilebilirlik, makul sürede ve ge-
            rekçeli karar verme, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkelerine
            uygun davrandığı, ancak idarenin, şikayet başvurucusunun konuyla
            ilgili ilk başvurusunu gerekçeli olarak reddetmesine rağmen, karara
            karşı başvuru yolunu göstermediği, bu nedenle iyi yönetişim ilkelerin-
            de vurgulanan “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkesine
            uymadığı anlaşılmış olup, idarenin bundan böyle bu ilkeye de uyması
            beklenmektedir.








           442   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452