Page 447 - kamu-personel-rejimi-3
P. 447
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
21. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri
debeklenmektedir.
22. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6’ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41’inci maddesinde
de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer ilkelere Avrupa
Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış
Yasası”nda da yer verilmiştir.
23. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; idarelerden istenilen bilgi ve belgelerin süresi içinde ve gerekçeli
olarak Kurumumuza gönderildiği, idarenin başvuranla ilgili işlemle-
rinde kanunlara uygunluk, hesap verilebilirlik, makul sürede ve ge-
rekçeli karar verme, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkelerine
uygun davrandığı, ancak idarenin, şikayet başvurucusunun konuyla
ilgili ilk başvurusunu gerekçeli olarak reddetmesine rağmen, karara
karşı başvuru yolunu göstermediği, bu nedenle iyi yönetişim ilkelerin-
de vurgulanan “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkesine
uymadığı anlaşılmış olup, idarenin bundan böyle bu ilkeye de uyması
beklenmektedir.
442 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU