Page 113 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 113
YILLIK RAPOR 2013
eğitim-öğretim yılındaki uygulaması- esnek, ülkenin iş gücü talebine cevap
na aykırılık teşkil ettiği ve kendi için- veren, yaşam boyu öğrenme felsefesi
de çelişki oluşturduğu tespit edilmiş- ile her yaştan öğrencinin eğitim tale-
tir. bini karşılayan, sistemin ve progra-
- AİHM kararları açısından, “Eğitim mın tanınırlığını sağlayan bir eğitimi
ve öğrenim hakkı ve ödevi”nin Ana- hedeflediği; bu süreçte amaçlananın
yasamızın “Sosyal ve ekonomik hak- yükseköğretim sistemlerinin kendile-
lar ve ödevler” başlığı altında 42’inci rine özgü farklılıkları korunarak bir-
maddesinde düzenlendiği, dolayısıy- birleriyle karşılaştırılabilir ve uyumlu
la Devletin yükümlülüğünde olduğu; hale getirilmesi olduğu vurgulanmış-
işyükü, yoğunluğu, zaman kısıtı gibi tır. Bologna süreci açısından açıköğ-
gerekçelerin somut olayda ileri sürü- retim sistemine göre eğitim görmek-
lemeyeceği değerlendirilmiştir. Nite- te olan öğrencilere bütünleme sınav
kim uzun süredir devam eden iş yükü hakkı tanınmasının bu sürecin hedef-
yığılması gibi bir gerekçeyle devletin leri ile çelişmeyeceği tespit edilmiş-
görevlerini yapmaktan kaçınama- tir. 36
yacağı veyahut geciktiremeyeceği, - İyi yönetim ilkeleri olarak kabul edi-
bu durumun ancak geçici ve istisnai len, idarede istikrar, belirlilik, öngörü-
olması ve Devlet tarafından gerekli lebilirlik ve haklı beklenti gibi ilkeler
çözümleyici tedbirlerin de alınma- açısından da bütünleme sınav hakkı-
sı koşullarının gerçekleşmesi duru- nın tanınmasına ilişkin talep değer-
munda hak ihlalinin bulunmayacağı, lendirilmiş ve Anadolu Üniversitesi-
Devletin görev ve yükümlülüklerini nin örgün eğitimde yapmaya devam
gereğince yerine getirebileceği şekil- ettiği bütünleme sınavının açıköğ-
de sistem ve işleyişini düzenlemekle retim öğrencilerine verilmemesinin
yükümlü olduğu AİHM içtihatlarıyla hakkaniyete ve iyi yönetim ilkelerine
tespit edildiği vurgulanmıştır. 35 aykırılık teşkil ettiği tespit edilmiştir.
- Bologna süreci açısından, Bologna Yapılan inceleme neticesinde,
sürecinde Üniversitenin, kitle eğiti- - YÖK’e Anadolu Üniversitesinin
mine odaklı, şeffaf, tanınır ve hare- “2012-2013 öğretim yılından itibaren
ketli, öğrenci merkezli, çağdaş tek- açıköğretim sistemi ile bütünleme sı-
nolojiyi kullanabilen, etkileşimli ve navının yapılmasının mümkün olma-
35 Zimmermann ve Steiner / İsviçre, 13 Temmuz 1983 tarihli
karar ve Mansur/Türkiye 8 Haziran 1995 tarihli kararlar 36 https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&i=3
113