Page 138 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 138

YILLIK RAPOR 2013


             gösteri yürüyüşü düzenleme hakkının uy-    başlıklı 342’nci maddesi, 2911 sayılı Top-
             gulanışı,  hem  ulusal  hem  de  uluslararası   lantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanununun
             hukuk tarafından güçlü şekilde  güvence    “Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Hakkı”
             altına alınmıştır. Bu anlamda ifadeyi açık-  başlıklı 3’üncü maddesi bu konudaki ör-
             lama ve toplanma özgürlüklerinin kullanı-  neklerdir. Bunun sonucu olarak, barışçıl
             mına müdahale karar ve usulü, idarî ma-    olmayan  ve  şiddet  unsuru  içeren  ifade
             kamlara, onların takdir ve inisiyatifinden   açıklama, toplanma ve gösteri düzenleme
             (takdir yetkisi) bağımsız olarak tanınan   eylemleri birer hak olarak hukukun koru-
             bir “bağlı yetkidir.” İdareye bu konuda ta-  masından yararlanamayacaktır.
             nınan yetki sınırlı bir yetkidir. İdare bura-  Bununla birlikte, birey ve birey grup-
             da, üst hukuk kurallarının çizdiği çerçeve-  larının hukuku aşan, şiddet içeren eylem-
             ye uygun surette karar almak ve bu kararı   lerinin hukuk âleminde birer hak olarak
             uygulamak durumundadır.                    koruma kalkanı bulamaması, bu eylemlere

                 İlke olarak uluslararası hukuk ve ulu-  yönelik kamu idaresinin müdahale usul ve
             sal hukuk bu alanda, “barışçıl amaçla” ve   kurallarını değiştirmez. Yani ister barışçıl
             “şiddet içermeyen” hakları koruma altına   amaçla şiddet unsuru içermeyen toplan-
             almış bulunmaktadır. Nitekim BM İnsan      malar olsun, isterse de şiddet içeren ve ba-

             Hakları Evrensel Beyannamesi 20’inci       rışçıl amaçtan uzak eylemler olsun, kamu
             maddesi, BM Medeni ve Siyasî Hakla-        idaresinin müdahalesi her şartta hukukun

             ra İlişkin Uluslararası Sözleşmesi “İfa-   çizdiği sınırlar içerisinde kalmak zorun-
             de özgürlüğü” başlıklı 19’uncu ve 21’inci   dadır. Birey, birey grupları ve özel hukuk
             maddeleri, İnsan Hakları ve Temel Öz-      tüzel kişilerinden farklı olarak, devlet or-
             gürlüklerin Korunmasına İlişkin Avru-      ganları ve kamu yetkisi kullanan kişiler,

             pa Sözleşmesi’nin“İfade özgürlüğü” baş-    her şart, durum ve olayda, hukukla bağlı
             lıklı 10’uncu ve 11’inci maddeleri, Avrupa   olmak zorundadırlar. İdare hata yapma
             Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı Barışçıl   lüksü olmayan, her daim hukuka bağlı ha-

             Toplanma Özgürlüğü Rehberi’nin  “Ba-       reket etmek durumunda kalan, toplumda
             rışçıl Toplanma Özgürlüğü” başlıklı bi-    tek taraflı buyurma ve davranma yetkisine
             rinci paragrafının birinci bendi, 2709 sa-  sahip yegâne güçtür.

             yılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın         Diğer bir anlatımla, hukuk, sadece ba-
             “Düşünceyi Açıklama  ve Yayma  Hürri-      rışçıl amaçlı ve şiddet içermeyen eylemle-
             yeti” başlıklı 26’ncı maddesi ve “Toplantı   ri hak kavramı altında koruma kalkanına
             ve Gösteri Yürüyüşü Düzenleme Hakkı”       alsa da barışçıl olmayan ve şiddet içeren





                                                    138
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143