Page 193 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 193
YILLIK RAPOR 2013
nin etkin işletilmesi anlayışına dayanır. 7.1.10. İfadeyi açıklama ve top-
Kamu görevlilerinin barışçıl gösteri- lanma özgürlüklerini düzenleyen
lere katılması şüphesiz ifade ve toplanma mevzuatın çağın gerekleri karşı-
özgürlüğü kapsamındadır. Ancak başta sında gözden geçirilmesi
Devlet Memurları Kanunu ve ilgili mevzu- 06/10/1983 tarihinde kabul edilen,
at çerçevesinde kamu görevlilerinin yap- 08/10/1983 tarih ve 18185 sayılı Resmî
tıkları ve bulundukları göreve göre idarî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren
ve disiplin ihlalleri söz konusuysa bunun 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri
incelenip soruşturulması, eşitlik ilkesi ve Kanunu, zaman içerisinde müteaddit defa-
hukuk devleti olmanın birer gereğidir. lar değişikliğe uğramıştır. Bununla birlikte
Doktor, öğretmen, öğrenci, işçi vb. idarî ve Kanunun lafzı ve ruhu halâ, çıkarıldığı dö-
disiplin yönünden inceleme ve araştırma- nemin kimliğinden sıyrılamamıştır.
larında bu ölçüt göz ardı edilmemelidir. Burada söz konusu yasanın hukukî
Ne kadar masum, ne kadar kitle psiko- analizi yapılamayacaktır. Ancak şunu be-
lojisinin altında galeyana gelmiş, ne kadar lirtmek gerekir ki konunun uzmanları,
siyasî iktidarın politikalarından etkilenip eğer söz konusu Kanun lafzî anlamda yo-
siyasî sisteme inancını yitirmiş olursa ol- rumlanacak olursa, bugün Türkiye’de ifa-
sun herkes, demokratik hukuk kurallarına de açıklaması ve toplanma özgürlüğü kul-
uymakla mükelleftir. Hukuk kurallarını lanımlarının büyük kısmının, yasanın izin
ihlâl etmenin hiçbir mazereti olamaz. Bu- verdiği sınırların dışına çıkma riski ile kar-
rada kastedilen hukuk kuralları, siyasî are- şı karşıya olduğunu belirtmektedirler.
naya ait politik tutumları belirleyen ilkeler Özellikle söz konusu Kanun, kolluğun
olmayıp, araç, bina yakmamak, insan yara- müdahale zorunluluğunu belirleyen göste-
lamamak gibi objektif nesnel ilkelerdir. ricilerin “direnme”si koşulunu çok geniş
Suç işleyerek veya hukuk kuralarını tanımlamıştır. 2559 sayılı Polis Vazife ve
ihlâl ederek, meşru bir ifade açıklaması ve Salahiyet Kanunu’nun polise yüklemiş ol-
toplanma özgürlüğü veya genel olarak hak duğu “direnenlere” müdahalede bulunma
arama mücadelesi yürütülemez. Günümüz sorumluluğu göz önünde bulunduruldu-
modern bilgi çağına layık olmakla övündü- ğunda, Türkiye’deki toplumsal gösterilerin
ğümüz toplumunun, hak aramanın meşru bir polis müdahalesi olmaksızın gerçekleş-
ve insani araçları dışında şiddet ve kitlesel tirilebilmesinin önü neredeyse kapanmak-
eylemlerle bir sonuca ulaşamayacağının bi- tadır.
lincine varmaya ihtiyacı vardır. Zira 2559 sayılı ve 2911 sayılı Kanun-
193