Page 193 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 193

YILLIK RAPOR 2013



            nin etkin işletilmesi anlayışına dayanır.   7.1.10.  İfadeyi açıklama ve top-
                Kamu görevlilerinin barışçıl gösteri- lanma özgürlüklerini düzenleyen
            lere katılması şüphesiz ifade ve toplanma  mevzuatın çağın gerekleri karşı-
            özgürlüğü kapsamındadır. Ancak başta  sında gözden geçirilmesi

            Devlet Memurları Kanunu ve ilgili mevzu-      06/10/1983 tarihinde kabul edilen,
            at  çerçevesinde  kamu  görevlilerinin  yap-  08/10/1983 tarih ve 18185 sayılı Resmî
            tıkları ve bulundukları göreve göre idarî  Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren
            ve disiplin ihlalleri söz konusuysa bunun  2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri
            incelenip soruşturulması, eşitlik ilkesi ve  Kanunu, zaman içerisinde müteaddit defa-
            hukuk devleti olmanın birer gereğidir.  lar değişikliğe uğramıştır. Bununla birlikte
            Doktor, öğretmen, öğrenci, işçi vb. idarî ve  Kanunun lafzı ve ruhu halâ, çıkarıldığı dö-
            disiplin yönünden inceleme ve araştırma-  nemin kimliğinden sıyrılamamıştır.
            larında bu ölçüt göz ardı edilmemelidir.      Burada söz konusu yasanın hukukî
                Ne kadar masum, ne kadar kitle psiko-  analizi  yapılamayacaktır.  Ancak  şunu  be-
            lojisinin altında galeyana gelmiş, ne kadar  lirtmek gerekir ki konunun uzmanları,
            siyasî iktidarın politikalarından etkilenip  eğer söz konusu Kanun lafzî anlamda yo-
            siyasî sisteme inancını yitirmiş olursa ol-  rumlanacak olursa, bugün Türkiye’de ifa-
            sun herkes, demokratik hukuk kurallarına  de açıklaması ve toplanma özgürlüğü kul-
            uymakla mükelleftir. Hukuk kurallarını  lanımlarının büyük kısmının, yasanın izin
            ihlâl etmenin hiçbir mazereti olamaz. Bu-  verdiği sınırların dışına çıkma riski ile kar-
            rada kastedilen hukuk kuralları, siyasî are-  şı karşıya olduğunu belirtmektedirler.
            naya ait politik tutumları belirleyen ilkeler   Özellikle söz konusu Kanun, kolluğun
            olmayıp, araç, bina yakmamak, insan yara-  müdahale zorunluluğunu belirleyen göste-
            lamamak gibi objektif nesnel ilkelerdir.   ricilerin “direnme”si koşulunu çok geniş

                Suç işleyerek veya hukuk kuralarını  tanımlamıştır. 2559 sayılı Polis Vazife ve
            ihlâl ederek, meşru bir ifade açıklaması ve  Salahiyet Kanunu’nun polise yüklemiş ol-
            toplanma özgürlüğü veya genel olarak hak  duğu “direnenlere” müdahalede bulunma
            arama mücadelesi yürütülemez. Günümüz  sorumluluğu göz önünde bulunduruldu-
            modern bilgi çağına layık olmakla övündü-  ğunda, Türkiye’deki toplumsal gösterilerin

            ğümüz toplumunun, hak aramanın meşru  bir polis müdahalesi olmaksızın gerçekleş-
            ve insani araçları dışında şiddet ve kitlesel  tirilebilmesinin önü neredeyse kapanmak-
            eylemlerle bir sonuca ulaşamayacağının bi-  tadır.
            lincine varmaya ihtiyacı vardır.              Zira 2559 sayılı ve 2911 sayılı Kanun-





                                                   193
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198